Bibliotheek Rotterdam verwelkomt beeldcollectie Atlas Van Stolk

Foto: Rene Castelijn

Op 10 juni verwelkomde Wethouder Cultuur, Onderwijs en Toerisme Said Kasmi samen met directeur-bestuurder Theo Kemperman de unieke beeldcollectie Atlas Van Stolk en haar organisatie in Bibliotheek Rotterdam. Op de derde verdieping van de Centrale Bibliotheek wordt naast de Erasmus Experience een deel van deze collectie getoond. De nadruk ligt echter op het digitale educatieve project Beeldkraken. Met de komst van Atlas Van Stolk komen woord en beeld letterlijk samen in de bibliotheek.

De kunst van het kijken met Beeldkraken
Beeldkraken daagt de (jonge) bezoeker uit kritisch naar beelden te kijken. Drie interactieve aanraakschermtafels bevatten een ruime selectie digitale beelden uit de collectie Atlas Van Stolk. Lina van der Wolde, directeur van Atlas Van Stolk, is de bedenker van Beeldkraken. Gedreven vertelt ze dat de collectie zichtbaar móest worden voor kinderen en jongeren. De invloed van beeld op ons dagelijks leven wordt steeds groter, zeker kinderen en jongeren kijken, maken en delen iedere dag. Goed leren kijken is van groot belang. Daarom staat vanaf nu naast taal en digitaal, ook beeldtaal centraal in Bibliotheek Rotterdam. Ook beelden kun je leren lezen, dat is de kunst van het kijken.

Atlas Van Stolk
Met zo’n 250.000 prenten, tekeningen, foto’s en affiches is Atlas van Stolk één van de belangrijkste nationale beeldcollecties. ‘Atlas’ is een oude benaming voor ‘verzameling’. De Rotterdamse houthandelaar Abraham van Stolk begon deze verzameling in de 19e eeuw. De oudste prenten dateren uit de tweede helft van de zestiende eeuw, de collectie wordt tot op de dag van vandaag aangevuld en heeft in Nederland grote bekendheid.

Erfgoedcollectie
Bibliotheek Rotterdam beheert, naast grootste verzameling boeken van en over Erasmus ter wereld, nog 1,2 kilometer aan erfgoedcollecties. De komende jaren worden plannen gemaakt om erfgoed voor een breed publiek zichtbaarder te maken. De collecties versterken elkaar en vertellen samen verhalen die bezoekers verwonderen, verrassen en aan het denken zetten over de huidige maatschappij.