Annerie Brenninkmeijer nieuwe directeur nieuwe bibliotheek Almere

Per 1 juni start Annerie Brenninkmeijer als directeur-bestuurder bij de nieuwe bibliotheek in Almere. Zij volgt Chris Wiersma op, die op 25 juni officieel afscheid neemt. Brenninkmeijer is op dit moment werkzaam bij Bibliotheek Rotterdam.

Annerie Brenninkmeijer is sinds 2015 werkzaam bij Bibliotheek Rotterdam als unitmanager Bibliotheken en als zodanig lid van het MT. Daarvoor was zij sinds begin jaren negentig in verschillende functies werkzaam in het bedrijfsleven, onder andere bij Omega Pharma, FrieslandCampina en Sara Lee, met name op het gebied van marketing.

In een persbericht meldt de nieuwe bibliotheek Almere dat de stap van het bedrijfsleven naar de bibliotheekwereld Brenninkmeijer goed bevallen is. ‘Ik houd van de dynamiek, innovatiekracht en externe blik van het bibliotheekwezen. Daarnaast ben ik trots op de groeiende maatschappelijke relevantie van bibliotheken als plek voor ontmoeting, studie en persoonlijke ontwikkeling. Bibliotheken zijn hip en happening,’ aldus Brenninkmeijer.
Brenninkmeijer wil in Almere samen met medewerkers en stakeholders bijdragen aan het vooruitstrevende karakter van de nieuwe bibliotheek en daarnaast ook de goede relatie met de gemeente verder verstevigen. ‘Ze wil met haar passie voor innovatie het verschil kunnen maken in de maatschappij, in een groeiende stad met grootstedelijke uitdagingen en ambities’ zo meldt de bibliotheek.

Annerie Brenninkmeijer is de opvolger van Chris Wiersma, die met pensioen gaat en op 25 juni officieel afscheid neemt .Chris Wiersma trad in 2006 aan als directeur van de nieuwe bibliotheek Almere. Voorafgaand aan zijn periode in Almere was Wiersma onder andere werkzaam als directeur van PBC Utrecht (nu BiSC) en als directeur van de Openbare Bibliotheek Groningen.