Nieuwe trend: literatuur als relatiegeschenk

Klanten van het Rotterdamse bedrijf de Marketingploeg ontvangen komende week het boek Het plan, geschreven door Peter Terrin. Dit jaarwisselingsgeschenk is niet alleen fijn leesvoer voor de kerstdagen, het is ook een steuntje in de rug voor ‘makers’ in de cultuursector.

Schrijfopdracht
Om de ‘makers’ van literatuur te ondersteunen, vraagt de Marketingploeg jaarlijks een auteur om een novelle te schrijven rond het thema groei. In 2019 publiceerden het bedrijf Bad girl van Christophe Vekeman, in 2020 Ruggengraat van Jamal Ouariachi en nu dus Het plan van Peter Terrin, die onlangs nog was genomineerd voor de Boekenbon Literatuurprijs. Daarbij snijdt het mes volgens initiatiefnemer Ardjan Noorland aan beide kanten: het inkomen van de schrijver verbetert en er ontstaat waardevol nieuw literair werk.

Breder publiek
Van de novelle worden 100 papieren exemplaren gemaakt. Klanten en vrienden ontvangen als jaarwisselingsgeschenk een met de hand gebonden exemplaar, genummerd en gesigneerd door de auteur. Deze exclusieve uitgave vormt voor veel relaties een eerste kennismaking met de auteur, zo blijkt uit de reacties die het bedrijf ontving. De novelle is ook – gratis – te downloaden op de website van de Marketingploeg. Dit geldt ook voor de eerder verschenen uitgaven. Een succesvolle manier om de aandacht voor de auteur en diens werk te vergroten: de uitgave is binnen een etmaal al zo’n 500 keer gedownload.

Literatuur in nood
De financiële situatie van schrijvers is niet rooskleurig. Het inkomen van professionele schrijvers ligt gemiddeld twintig procent onder modaal, zo becijferde het Nederlands Letterenfonds al in 2016. Door de coronapandemie is die situatie er niet beter op geworden, doordat ook de inkomsten uit optredens zijn weggevallen. De omzet van zelfstandigen in de culturele sector daalde in 2020 met bijna 70% (bron: CBS). In september ontvingen 67 schrijvers een eenmalige uitkering, terwijl de inkomenssteun door ruim drie keer zoveel professionele auteurs was aangevraagd.

Oproep tot navolging
Initiatiefnemer Ardjan Noorland roept andere ondernemers op om ook eens te denken over literatuur als relatiegeschenk: ‘Kunst is verrassend en onderscheidend. Met kunst kun je als bedrijf laten zien waar je voor staat en je relaties inspireren. Onze bescheiden vorm van mecenaat helpt een schrijver om zich volledig te kunnen wijden aan zijn of haar werk. Natuurlijk kan één klein adviesbureau de culturele sector niet redden. De Marketingploeg hoopt dan ook dat meer ondernemers gaan kiezen voor kunst als relatiegeschenk, op een manier die past bij hun bedrijf en persoonlijke voorkeur. In een periode dat veel talentvolle schrijvers, kunstenaars en muzikanten op een houtje bijten, kan ondersteuning door bedrijven helpen om de crisis te overleven. Onze culturele sector is het meer dan waard!’