Den Haag krijgt dependance van Beeld en Geluid over media en mediawijsheid

In september zal aan de Haagse Zeestraat officieel Beeld en Geluid Den Haag openen, een dependance van Beeld en Geluid Hilversum. Het mediamuseum wil onder andere bijdragen aan het mediawijzer maken van de samenleving door inzicht te bieden in de werking en rol van pers en media.

Beeld en Geluid Den Haag is de opvolger van (en is gehuisvest in het vroegere pand van) het museum voor Communicatie (COMM), dat ooit begon als het Postmuseum en dat in 2019 op de fles ging. Beeld en Geluid Den Haag afficheert zichzelf vooral als een media- en debatcentrum en stelt ‘alle bezoekers de mechanismen en fenomenen in de media [te willen] laten ervaren in relatie tot vrede, recht, macht en democratieën.’ Zowel het grote publiek als scholen, onderzoekers en mediaprofessionals moeten er terecht kunnen om mediabronnen te kunnen raadplegen, met elkaar in debat te gaan of bijvoorbeeld workshops te volgen, zo werd vorig jaar bekendgemaakt toen Beeld en Geluid en COMM de overeenkomst tekenden waarin de samenwerking werd vastgelegd.

Tom De Smet, de directeur van Beeld en Geluid Den Haag. noemt in het Algemeen Dagblad Den Haag de meest logische locatie voor een museum over de rol van de media: ‘Als het gaat om zaken als persvrijheid en vrijheid van meningsuiting dan is het wel zo vanzelfsprekend om vanuit deze stad te opereren. De stad dus van vrede en recht. De stad van waaruit het land wordt bestuurd. Den Haag is de meest voor de hand liggende plek om daarover verhalen te vertellen. Bijvoorbeeld in de vorm van debatten.’ De Smet voegt toe: ‘Ik beschouw dit als een culturele instelling die tentoonstellingen organiseert. Daarmee is het ook een ontmoetingsplek. We zoeken nadrukkelijk de interactie met het publiek. Je kunt hier gewoon een tentoonstelling bezoeken, maar je kunt hier ook van elkaar leren. (…) We willen van Den Haag de meest mediawijze stad van Nederland maken.’ De Smet geeft verder aan dat het centrum zo toegankelijk mogelijk wil zijn voor mensen van alle leeftijden, maar met name ook jongeren te willen bereiken door onder andere een jongerenredactie in het leven te roepen die ook een educatief karakter krijgt. Het centrum wil onder andere onderwerpen belichten als het gebruik van bronnen en data, fake nieuws en de rol van social media.

In Beeld en Geluid Den Haag zijn kennis, digitale archieven en collecties van het vroegere Persmuseum, het voormalige Museum voor Communicatie en het huidige Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gebundeld. Gezamenlijk wil men zorgen voor een ‘mediawijzere’ samenleving. Beeld en Geluid stelt dat de samenwerking met COMM past in het vernieuwingstraject van de organisatie, dat onder meer tot doel heeft bij te dragen aan een mediawijzere en open samenleving. ‘In Hilversum is het media-archief het kloppend hart van Beeld en Geluid. In Den Haag, het hart van de democratie, komen pers en journalistiek centraal te staan. Voor COMM betekent de samenwerking dat een aantal voorgenomen initiatieven onder de verantwoordelijkheid van Beeld en Geluid kunnen worden voortgezet en de collectie in een bredere context wordt geplaatst. De samenwerking met COMM sluit mooi aan op de fusie van Beeld en Geluid en het Persmuseum in mei 2017. Het samenbrengen van de drie instellingen zorgt ervoor dat de geschiedenis en actualiteit van media, pers en journalistiek integraal belicht worden,’ aldus Beeld en Geluid.

Tot 30 augustus is in Beeld en Geluid Den Haag nog de tijdelijke expositie World Press Photo te bezoeken. Op 18 september zullen officieel de deuren weer opengaan en is de nieuwe vaste tentoonstelling te bezichtigen.