Gastblog: Wat bibliotheken kunnen leren van Spotify Wrapped

De filosofie van Spotify toepassen op bibliotheken – wat levert het op?

Tekst: Richard Reijnders (Bibliotheek Aanzet). Deze blog verscheen eerder op LinkedIN en op Quapelle, de blogpagina van Ronald Capelle. Columnisten / bloggers schrijven op persoonlijke titel en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de redactie.

Met ‘Wrapped’ zorgt Spotify voor een persoonlijke ervaring en daarmee vergroot zij elk jaar haar bereik en het aantal abonnees. Wat kunnen bibliotheken, met hun -vaak- stoffige imago’s daarvan leren? Een tipje van de sluier: we werken bij de Bibliotheek AanZet aan het ontwerpen van een eigen bibliotheekprofiel!

Een vervijfvoudiging van het aantal gebruikers
Vorige week was het weer zover; Spotify Wrapped van 2023 was voor al haar luisteraars beschikbaar. Op sociale media stond het vol met data-overzichten waarmee eenieder zichzelf aan diens volgers kon profileren.

Spotify biedt haar gebruikers elk jaar rond december een overzicht van hun activiteiten op het platform en nodigt hen uit deze te delen op sociale media. Dit overzicht omvat een analyse van de luistergeschiedenis van elke gebruiker, zoals topnummers, topartiesten en aantal geluisterde minuten.

Prachtig (marketing)concept natuurlijk, wat ook terug te zien is in het aantal mensen dat Spotify gebruikt. In 2017 deelden 30 miljoen luisteraars hun Wrapped, in 2021 waren dat er 120 miljoen en in 2022 156 miljoen. Ook het aantal nieuwe abonnees schiet elk jaar omhoog in december, wanneer Wrapped beschikbaar komt en dus massaal wordt gedeeld op sociale media (bron).

“De bibliotheek is stoffig!”
…dacht ik ook voordat ik er werkte. Maar de bibliotheken zitten landelijk in de lift om veel meer te zijn dan alleen maar boeken. Sterker nog, bij de Bibliotheek AanZet bijvoorbeeld zijn we inmiddels een soort indoor park: iedereen mag er komen lezen, studeren, werken, leren of gewoon chillen. Er wordt niks van je verwacht en je kunt zo lang blijven als je wil. De stadsbibliotheek in Dordrecht is bijvoorbeeld ook in de avond open en je kunt er van alles doen, zelfs als je geen lid bent. Check de website voor alle activiteiten, zoals D&D-sessies, schaakcafé’s, taalles, hulp bij overheidszaken, 3D-printworkshops en nog veel meer.

Maar: de bibliotheek kampt met een stoffig imago. Veel mensen weten niet dat er veel meer te doen is dan alleen maar een boek lenen. En dat er ook niet alleen maar oude mensen en kleine kinderen rondlopen. Zo wordt er bijvoorbeeld nauwelijks gebruik gemaakt van het online cursusaanbod, waar je – naast talen – ook bijvoorbeeld een cursus persoonlijk leiderschap of coaching kunt volgen. Er is dus iets mis: bibliotheken bieden veel soorten diensten aan, maar inwoners maken er nauwelijks gebruik van – terwijl uit onderzoek blijkt dat zelfontwikkeling de laatste jaren hoog op het lijstje van mensen staat waar ze hun tijd en geld aan willen besteden. Een belangrijke vraag komt hier dus aan het licht: wat mist een bibliotheek nou ten opzichte van organisaties met een hip imago?

Personalisering is de sleutel tot het succes
De laatste jaren – en helemaal sinds de coronapandemie – zijn we als mens meer naar binnen gekeerd en na gaan denken over onze eigen waarden en essenties. Daardoor is het ontwikkelen en delen van je identiteit zo populair geworden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat bedrijven die persoonlijke ervaringen bieden veel succesvoller zijn dan bedrijven die dat niet doen. Winkels die je met je verjaardag een felicitatie sturen hebben een veel grotere kans om jou als klant te behouden dan winkels die dat niet doen. Je wilt je speciaal voelen en tegelijkertijd ook delen met anderen wat jou zo speciaal maakt en welke interesses en waarden daaraan verbonden zijn. Daar komt ook een stukje branding bij kijken: kijk maar eens naar de merken die je gebruikt. Je staat achter de waarden die het merk symboliseert. Ik heb Nike-schoenen, want Nike staat voor mij voor sportiviteit en dat wil ik uitstralen naar de buitenwereld. Personalisering en branding zijn dus kernelementen die in de actualiteit essentieel zijn.

Je eigen online bibliotheekprofiel
Bibliotheken kunnen daar dus van leren door vaker te kijken naar hoe zij haar bezoekers meer persoonlijke ervaringen kan geven. Dat kan analoog, maar ook digitaal. En bij dat laatste heb ik goed nieuws: want ik werk samen met collega’s Ronald Capelle en Rutger Schönfeld aan het ontwerpen van een eigen online bibliotheekprofiel. Een beetje hetzelfde als je Netflix-account, waar je een eigen profiel kan aanmaken en inrichten: je kunt er een eigen lijst met films/series bijhouden die je nog wil kijken en je krijgt aanbevelingen op basis van eerder gekeken films/series en populaire thema’s in je regio. Voor het online bibliotheekprofiel hebben wij eenzelfde visie: je krijgt op basis van je interesses en onderwerpen niet alleen boeken maar ook activiteiten en cursussen aangeboden. Supertof idee, vinden wij. Wil je meedenken? Dan is je inbreng zeer welkom! Stuur mij een mail: rreijnders@bibliotheekaanzet.nl, dan nodig ik je uit in de bieb en luister ik naar je ideeën. En wellicht kun je dan ook meteen je Spotify Wrapped laten zien 😉

Richard Reijnders is productontwikkelaar bij de Bibliotheek AanZet