Young Adult Book Event in Nijmeegse stadsbieb (24 februari)

Young Adult-vertaler Maria Postema. Foto: Martijn Schruijer

Op zaterdag 24 februari 2023 organiseert Bibliotheek Gelderland Zuid samen met de Radboud Universiteit en Dekker v. d. Vegt Boekverkopers een Young Adult Book Event in Bibliotheek Mariënburg. Speciaal voor boekenwurmen en fans van Engelstalige Young Adult-boeken. Docenten van de Radboud Universiteit verzorgen flitscolleges, er zijn interviews met bekende YA-auteurs en vertalers, creatieve workshops, spelletjes, shops met ‘bookish’ items en nog veel meer.

Met de opkomst van Bookstagram en BookTok zijn Engelstalige boeken ongekend populair onder jonge leesliefhebbers. De bieb en de universiteit zetten tijdens het tweede Young Adult Book Event deze boeken in het zonnetje. Boekhandel Dekker v. d. Vegt is aanwezig zodat bezoekers meteen hun boekenverzameling kunnen aanvullen. Het event duurt van 19.30 tot 22.30 uur. Zes docenten van de Engelse Letterenfaculteit van de RU verzorgen flitscolleges, waaronder dr. Lindsay Janssen over animatie, prof. dr. Marguérit Corporaal over opgroeien in conflictzones en dr. Ruud van den Beuken over seksualiteit, gender en queerness.

Schrijvers aan het woord
Gedurende de avond zijn er online interviews met de Nederlandse YA-auteur Marieke Nijkamp en de Ierse auteur Sarah Maria Griffin. Mariekes debuutroman This Is Where It Ends verscheen in 2016 in de Verenigde Staten en stond in de bestsellerlijst van de New York Times. De roman gaat over een schietpartij op een middelbare school in Amerika. Chris Cusack gaat in gesprek met Sarah Maria Griffin, een getalenteerde Ierse schrijver, dichter en performer. Haar YA roman Spare and Found Parts werd geprezen vanwege de manier waarop ze complexe verhaallijnen en diepgaande personages verweeft.

Hertalen en vertalen
Vertalen of hertalen, wat is het verschil? Alleen al die vraag is interessant om over in gesprek te gaan. Maria Postema, vertaler van veel bekende YA-boeken, en striptekenaar Emma Ringelding bespreken de verschillen, overeenkomsten en waarde van een goede vertaling of hertaling. Hierbij hertaalt ze klassiekers naar beeld. Emma tekent strips voor o.a. VolkskrantZwijsenEppoArtEZ en de Boekenkrant. Maria vertaalde vele YA-romans, waaronder de hitseries Twilight en The Hunger Games en boeken van de bekende Amerikaanse YA-auteur Jason Reynolds.

Lekker bezig
Voor jongeren die liever doen dan luisteren zijn er verschillende workshops, zoals ‘Van tekst naar tekening’, boekbinden en Dungeons and Dragons. Schrijfcoach Esther O’Toole is aanwezig om jonge schrijvers feedback te geven op hun werk. Gewoon een spelletje doen kan ook, of shoppen bij kraampjes met ‘bookish’ items. Kaartjes voor het YA Book Event kosten € 5 voor bibliotheekleden en € 6,50 voor overige bezoekers. Kijk voor het hele programma en ticketverkoop op www.obgz.nl/yaevent