Bibliotheek Den Haag laat jongeren oplossing bedenken voor leesbevordering: Readsy

Meer jongeren met plezier aan het lezen krijgen: dát willen de Haagse Hogeschool, ISW Hoogeland en Bibliotheek Den Haag. In een unieke samenwerking hebben jongeren zelf de oplossing voor dit probleem bedacht met Readsy, een soort Netflix online platform voor boeken. Dit idee presenteerden zij deze week in het bijzijn van onder meer D66-raadslid Caroline Verduin, dichter Gershwin Bonevacia en Sam Hermans, directeur Bibliotheek Den Haag.

Het plan is dat Readsy en de Readsy Arcadekast, een oldskool arcadekast met toegang tot het Readsy platform, Haagse en Westlandse jongeren gaan inspireren om meer te lezen en het plezier in lezen te ontdekken. Daarnaast hebben de leerlingen een meubel ontwikkeld, de LegerJa, waarin Readsy geïntegreerd is en waarin jongeren op zoek kunnen gaan naar een boek dat aansluit bij hun belevingswereld. “Goed bedacht om het idee van Netflix te gebruiken, er is een mooie vertaalslag gemaakt naar boeken en lezen!” aldus Sam Hermans, directeur Bibliotheek Den Haag.

Out of the box
Marcel Daniels (docent bestuurskunde Haagse Hogeschool) vertelt: ‘Dit is het onderwijs waar wij voor staan. Volop verbindingen leggen naar de praktijk, ‘out of the box’ denken en samenwerkingsverbanden aangaan buiten onze eigen school. Op deze manier is het bijvoorbeeld eerder gelukt om een expositieruimte in het Eschermuseum in te richten, die ook mensen met een visuele beperking in staat stelt van de kunstwerken daar te genieten. In dit collegejaar willen we jongeren meer aan het lezen krijgen, waar we later als maatschappij en als Hogeschool zelf ook weer de vruchten van plukken.’
“Ik vind het heel erg goed dat de leerlingen van ISW zich inzetten om leesplezier te vergroten onder jongeren in het Westland. Dit is nu meer nodig dan ooit!” vertelt Renske van Kooij, directeur Bibliotheek Westland.

Toegankelijk lezen voor iedereen
Eerder dit jaar presenteerden 70 studenten en leerlingen van de Haagse Hogeschool en scholengemeenschap ISW Hoogeland uit Naaldwijk hun ideeën over het bevorderen van leesplezier. Bibliotheek Den Haag koos drie kansrijke ideeën van de middelbare scholieren  met als doel deze in de toekomst ook in de praktijk te gebruiken bij projecten en activiteiten. Om dit te bereiken, hebben studenten Bestuurskunde en Overheidsmanagement van de Haagse Hogeschool de ideeën en projecten voorzien van een goede financiële basis. Deze week presenteerden zij hun officiële subsidieaanvraag “Toegankelijk lezen voor iedereen” en droegen deze over aan Sam Hermans, directeur van Bibliotheek Den Haag.