Bibliotheek Gelderland Zuid organiseert activiteiten voor LHBTIQ+-jongeren

Nederland, Nijmegen, 21-07-2021 – De tweede dag tijdens de Vierdaagse in Nijmegen is traditioneel Roze Woensdag. Doordat het wandelevenement dit jaar niet doorgaat is Roze Woensdag in een kleinere vorm doorgegaan in filmhuis Lux en Bibliotheek Gelderland Zuid. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Marcel Krijgsman

Op Roze Woensdag tijdens de Vierdaagsefeesten (dit jaar op 20 juli) viert de binnenstad van Nijmegen traditiegetrouw het kleurrijke leven. Speciaal voor jongeren organiseert de Bibliotheek Gelderland Zuid op deze dag samen met partners voor de tweede keer Roze Woensdag Jong! Jongeren kunnen op het Mariënburgplein feest vieren, gesprekken voeren, shoppen, schrijvers ontmoeten, geïnspireerd raken en nog veel meer.

Een speciale jongerenredactie heeft tussen 13 en 17 uur een sprankelend programma op Roze Woensdag samengesteld. Een programma om de LHBTIQ+-community in de spotlight te zetten en queer jongeren het gevoel te geven dat ze zichzelf mogen zijn.

Wat is er te doen?
In de bieb vindt een panelgesprek plaats over ‘Queer in Young Adult’, met schrijvers Valentijn Ringelberg, Nadine Swagerman en Marieke Nijkamp. Booktokker Dilayra Verbrugh geeft boekentips samen met boekverkoper Nadine van den Dikkenberg. Ook is er een gesprek met schrijver Naomi Grant en gasten die in haar boek ‘Queer in het licht’ voorkomen. De film Anne+ en enkele korte films zijn gratis te zien in LUX en er is een ‘Heartstopper’ tekenworkshop met Emma Ringelding. In het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis kunnen jongeren samen met Terra Nova in gesprek over hoe hun ideale queer-samenleving eruit zou zien. Shoppen kan ook: in de bibliotheek staan kramen met zelfgemaakte spulletjes van jonge ondernemers en van boekhandel Dekker v.d. Vegt. Er is DragQueen memory XL en bezoekers kunnen met elkaar in gesprek aan de hand van de Gender Unicorn, een methode om meer bewustzijn te creëren voor de verschillende aspecten van identiteit. In de bieb wordt de regenboogkast onthuld, vol met boeken over en voor LHBTIQ+ jongeren. Nicky from the Netherlands sluit het programma af met de ‘Future of Drag’-show, een show waar jongeren hun eerste drag performance kunnen geven.

Het volledige programma is binnenkort te vinden op www.obgz.nl/rozewoensdagjong. Roze Woensdag Jong! is een initiatief van de Bibliotheek Gelderland Zuid in samenwerking met Stichting Roze Woensdag, LUX, Dito Nijmegen en het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis.