Bijna 19.000 boeken toegevoegd aan Delpher

De Koninklijke Bibliotheek heeft deze week 18.702 boeken toegevoegd aan Delpher, de website met historische Nederlandse publicaties. In totaal gaat het om bijna 3 miljoen pagina’s. Alle boeken zijn afkomstig van de Rijksuniversiteit Groningen en werden uitgegeven tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw.

De nieuwe toevoeging van bijna 19.000 boeken is zeer gevarieerd, met onder andere titels op het gebied van religie, taal, teken- en schilderkunst, maar ook reisgidsen en oude kinderspellen. Verder is literatuur goed vertegenwoordigd met grote namen uit binnen- en buitenland. Tussen de buitenlandse vertaalde werken vallen klassiekers op als Romeo en Julia van William Shakespeare, Oliver Twist van Charles Dickens en enkele werken uit het oeuvre van de bekende Franse naturalist Emile Zola.
Uit de Lage Landen zijn er enkele honderden titels van zeventiende-eeuwse auteurs als Vondel, Hooft en Bredero, van negentiende-eeuwse schrijvers als Jacob van Lennep en Potgieter en van verschillende Vlaamse auteurs uit het begin van de twintigste eeuw, zoals Stijn Streuvels, Cyriel Buysse, Lode Baekelmans, Maurits Sabbe, Felix Timmermans en Filip de Pillecyn.
Daarnaast bevat de nieuwe toevoeging opvallend veel Nederlandse schrijfsters uit het begin van de twintigste eeuw, onder wie Ina Boudier-Bakker en Top Naeff. Verder werk van nu minder bekende schrijfsters als Jeanne Reyneke van Stuwe (echtgenote van Tachtiger Willem Kloos) en Marie Koenen. ‘Zij bereikten in hun tijd een groot publiek, onder andere door hun bijdragen in respectievelijk De Nieuwe Gids en De Katholieke Illustratie, maar raakten al gauw in de vergetelheid,’ aldus de KB.

Delpher bevat inmiddels ruim 130.000 gedigitaliseerde boeken uit de periode 1460 – 2016 (waarvan de meest recente vaak alleen te bekijken zijn in de leeszaal van de Koninklijke Bibliotheek), uit de collecties van zo’n twintig bibliotheken. De afgelopen jaren zijn er in verschillende tranches nieuwe titels toegevoegd aan het corpus van ruim 90.000 titels waarmee de databank in 2013 van start ging. Zo werden er begin dit jaar nog bijna 30.000 titels toegevoegd, waaronder duizenden historische kinderboeken en oude schoolboeken.