De Nationale LeesVertelwedstrijd: een bijzonder evenement voor dove en slechthorende kinderen (23-4)

Foto: Stichting Woord & Gebaar

(Video’s onder bericht)

De Nationale LeesVertelwedstrijd is een wedstrijd voordragen in gebarentaal (NGT) voor dove en slechthorende kinderen. Het wordt georganiseerd door Stichting Woord en Gebaar; uitgever van het enige onafhankelijke, landelijke dovenblad van Nederland (en de gelijknamige stichting).Op alle Nederlandse dovenscholen worden jaarlijks schoolfinales georganiseerd. Ook kinderen die in het regulier onderwijs zitten kunnen zich aanmelden. De winnaars van de voorrondes staan tijdens de landelijke finale van de Nationale LeesVertelwedstrijd op het podium van een groot theater en strijden voor een volle zaal om de titel ‘Meesterverhalenverteller’.

Om mee te kunnen doen, kiest een kind een boek uit dat nog niet verfilmd is. Uit dat boek gaat hij of zij een kort fragment voordragen in NGT. Het fragment moet ook goed te volgen zijn voor mensen die het boek nog niet hebben gelezen.

De finale van de Nationale LeesVertelwedstrijd is ieder jaar één groot feest. Op deze dag staan dove en slechthorende kinderen te schitteren in de schijnwerpers, en laten ze het publiek zien hoe mooi en bijzonder een voordracht in Nederlandse Gebarentaal kan zijn! De 25e editie, een echte jubileumeditie, van De Nationale LeesVertelwedstrijd vindt in 2022 plaats op zaterdag 23 april in het Beatrix Theater in Utrecht. Het thema is dan ook: ’25 jaar De Nationale LeesVertelwedstrijd’.

Meer informatie is HIER te vinden.

Bibliotheekblad zal in een van de komende edities ook aandacht besteden aan dit bijzondere leesbevorderingsevenement.