Europese Cultuurprijs voor Deichman Bjørvika

Donderdagavond 26 november ontving Deichman Bjørvika de internationale onderscheiding ‘Trend Brand of the Year 2020’.  ‘Een trendsetter voor bibliotheken over de hele wereld, vindt de jury.’ De prijs werd uitgereikt tijdens de 15e editie van de “Brand Award”, tijdens een volledig digitale ceremonie in Potsdam, Duitsland. De jury bestond uit 42 experts die bijdragen in acht categorieën op het gebied van cultuur beoordeelden. Deichman Bjørvika stond in de finale samen met het Koninklijk Theater, Kopenhagen en de Blaibach Concert Hall in Duitsland.

Bibliotheekmanager Knut Skansen was in Deichman Bjørvika en volgde “Nacht van de Culturele Merken” rechtstreeks via YouTube op de grote schermen in de nieuwe hoofdbibliotheek van Oslo. De pandemie maakte het onmogelijk om naar Nikolaaasal Potsdam in Duitsland te reizen en de prijs rechtstreeks te ontvangen van jurylid Philipp Berens van ARTE Magazine.

Skansen: ‘De jury erkent de waarde van de vernieuwing van de bibliotheek en vindt dat we erin zijn geslaagd om alle stoffige vooroordelen over wat een bibliotheek is onderuit te halen. De onderscheiding is ook goed nieuws voor iedereen die gelooft in de waarde van literatuur, kennis en openbare informatie en de centrale rol van de openbare bibliotheek als democratisch fundament in de stad. ‘ Skansen is blij met de jarenlange inzet van de eigenaar, de gemeente Oslo.

De jury benadrukt dat Deichman Bjørvika stoffige clichés over bibliotheken heeft getransformeerd tot een relevante plek voor alle bewoners, een soort creatieve huiskamer midden in Oslo. De jury is van mening dat de nieuwe hoofdbibliotheek een uniek aanspreekpunt is, gebouwd op innovatieve ideeën die trendsettend zijn en een model zouden moeten zijn voor bibliotheken en openbare ontmoetingsplaatsen over de hele wereld. De reacties na de opening in juni waren fantastisch. De feedback is bijzonder prettig; over de bibliotheek, de collectie en degenen die met ons samenwerken, zegt Merete Lie, afdelingsdirecteur van de Hoofdbibliotheek.

Deichman Bjørvika ging op 18 juni open, maar werd uitgesteld vanwege de corona-uitbraak in maart (geplande opening was 28 maart). De hoofdbibliotheek heeft zes verdiepingen met cultuur in vele vormen en is sinds juni meer dan 800.000 keer bezocht. De oude hoofdbibliotheek van Hammersborg had vorig jaar 344.000 bezoeken.

Uit het juryrapport:
  • Transformatie van stoffige bibliotheekclichés tot een eigentijdse plek voor alle burgers.
  • Creatieve woonkamer van de stad Oslo.
  • Een plek midden in de stad waar je creatief kunt zijn en je passies kunt volgen.
  • Een bijzonder, uitstekend aanspreekpunt.
  • Een innovatief idee dat trends zet en een model zou moeten zijn voor bibliotheken en gemeenschapscentra over de hele wereld.

Op de foto: Bibliotheekmanager Knut Skansen en afdelingsdirecteur Merete Lie juichten toen het grote scherm aankondigde: Deichman Bjørvika zal de Europese prijs Trend Brand of the Year 2020 in ontvangst nemen. De prijs werd donderdagavond uitgereikt in Potsdam.

Foto: Erik Thallaug