Bibliotheek kan hulp bieden bij afspraken coronavaccinatie

Photo by Ivan Diaz on Unsplash

Veel mensen krijgen de komende tijd een brief met de oproep om een vaccinatieafspraak te maken tegen corona. Daar kunnen zij vragen over hebben, en ook een afspraak maken kan niet iedereen zelf. Jouw bibliotheek kan hier hulp bij bieden, bijvoorbeeld vanuit het IDO. Er is ondersteuning beschikbaar voor bibliotheken. Onder andere de bibliotheken in Leiden (BplusC), de Bollenstreek en Krimpenerwaard gaan deze ondersteuning bieden. De hulp is voor mensen die zich willen laten vaccineren, maar moeite hebben om (online) een afspraak te maken. En voor mensen die hierover nog vragen hebben of de brief niet begrijpen. Het gaat niet om de persoonlijke afweging om zich wel of niet te laten inenten. Volgens de nu geldende planning ontvangen mensen van 18 tot 60 jaar in mei en juni hun brief. In deze periode en kort daarna kun je dus de meeste vragen verwachten.

Toolkit
Wil je ook dienstverlening rond dit onderwerp aanbieden? Er is een toolkit ontwikkeld met materialen die de bibliotheek kan gebruiken om mensen te helpen die een afspraak willen maken voor coronavaccinatie. Gebruik de materialen om deze mensen op weg te helpen.

De toolkit omvat:

een instructie voor bibliotheekmedewerkers, met hierin onder meer de vragen die de GGD stelt als mensen bellen voor een afspraak

een kant-en-klare flyer Hulp bij afspraak coronaprik in de landelijke huisstijl, met vertalingen in Arabisch, Dari, Engels, Farsi, Pools en Tigrinya

een afsprakenkaart die je kunt meegeven met alle gegevens over de afspraak die je voor de gebruiker hebt gemaakt

voorbeeldteksten voor promotiemateriaal en persbericht

een voorbeeld van de uitnodigingsbrief van het RIVM

Verder zijn er aanpasbare materialen (een flyer en een poster) waarin je teksten en het logo kunt aanpassen, banners en narrowcasting. Ook 2 iconen van de online uitleg (zie hierna) komen erin. De materialen staan allemaal bij elkaar in een toolkit die samen met BplusC, Stichting Lezen en Schrijven, het RIVM en de GGD is ontwikkeld. De toolkit staat nu op de portal Landelijke huisstijl.

Online uitleg afspraak coronavaccinatie of coronatest
Verder biedt Stichting Digisterker online uitleg over online afspraken maken voor een corona­vaccinatie of coronatest. Aan de hand hiervan kun je uitleggen hoe dat werkt met de DigiD.

Digisterker heeft de omgevingen gemaakt in overleg met GGD GHOR (de vereniging voor publieke gezondheid en veiligheid in Nederland) en het RIVM. Beide zijn bedoeld voor de uitleg aan burgers en worden onder meer verspreid via de bibliotheek. Zo kunnen we voorkomen dat mensen (te) lang moeten wachten voordat ze een afspraak kunnen maken.
Ga je ondersteuning bieden aan mensen die hulp nodig hebben? Gebruik dan de online uitleg om hen verder te helpen. Ook kun je de informatie delen met het algemene publiek via je eigen kanalen zoals je website, Facebook-pagina of nieuwsbrief.
Je kunt er verder ook voor kiezen om deze informatie actief te delen met je eigen netwerk. Denk aan gemeenten, zorgorganisaties, huisartsenposten, steunpunt mantelzorg, vluchtelingenwerk of (taalhuis)vrijwilligers.

Bekijk online uitleg

Overheidssite over vaccinatie
Bekijk ook de website van de overheid met relevante informatie over vaccineren. Die informatie is er ook in eenvoudige taal (hier heet een ‘vaccinatie’ gewoon een ‘prik’).
Ook interessant: Voorlichting aan ‘laagtaalvaardigen’ over corona gaat beter, maar ‘we zijn er nog niet’.

Ervaringen delen
Op Biebtobieb, in de groep Kansen|Crisis, kun je ervaringen en vragen delen met andere bibliotheken die dit aanbod (willen) bieden.