KB start onderzoek naar impact coronamaatregelen op openbare bibliotheken

De Koninklijke Bibliotheek (KB) gaat in kaart brengen welke vormen van dienstverlening bibliotheken tijdens de gedwongen sluiting van hun vestigingen vanwege de coronamaatregelen hebben aangeboden en welk publiek zij daarmee bereiken c.q. bereikt hebben. Met de informatie wil de KB niet alleen voor nu een beter beeld krijgen van wat de inzet van de openbare bibliotheken tijdens de coronaperiode is geweest en hoe zij hun maatschappelijke functie tijdens deze periode hebben ingevuld, maar ook kan het over tientallen jaren van historisch belang zijn om hierin inzicht te hebben. De openbare bibliotheken zagen zich genoodzaakt hun deuren met ingang van 16 maart tijdelijk te sluiten naar aanleiding van de coronamaatregelen die het kabinet op zondag 15 maart bekendmaakte. Acht weken later, op 11 mei, zijn de eerste bibliotheken na een eerste versoepeling van de maatregelen weer beperkt open gegaan. Zij zullen de komende tijd successievelijk gevolgd worden door de overige bibliotheken.

De KB stelt dat er in de periode van gedwongen sluiting nieuwe initiatieven ontstonden, waarmee bibliotheken hun aanbod vervingen of zelfs uitbreidden. ‘Dat brengt de KB de komende tijd in kaart. Met een online inventarisatie onder bibliotheken wil de KB beter zicht krijgen op de verschillende vormen van dienstverlening die bibliotheken tijdens de sluiting van hun vestigingen aan zijn gaan bieden. Zo kunnen bibliotheken nu en op een later moment laten zien wat hun inzet tijdens de coronaperiode is geweest en hoe zij hun maatschappelijke functie tijdens deze periode hebben ingevuld. Die informatie is belangrijk voor nu, bijvoorbeeld in het gesprek met stakeholders en subsidiënt. Maar de KB verzamelt die gegevens ook voor later, zodat ook over tientallen jaren nog duidelijk is wat er in de bibliotheeksector gebeurde toen het coronavirus de wereld trof,’ zo meldt de KB.

De inventarisatie spitst zich toe op drie vragen:

• Wat hebben bibliotheken aan alternatieve dienstverlening ontwikkeld en/of aangeboden?
  • Hoe hebben bibliotheken over deze dienstverlening gecommuniceerd?
  • Welke impact hebben de maatregelen gehad op (de inzet van) het personeel van de bibliotheek?

De resultaten uit het onderzoek worden gepubliceerd op Bibliotheekinzicht.nl. Vanaf volgende week is hier een speciaal themadossier te vinden over bibliotheken ten tijde van de coronacrisis. In dit dossier zijn verder onder andere ook feiten en cijfers over de bibliotheeksector in deze periode te vinden, evenals initiatieven in andere landen en sectoren, interviews met bibliotheekdirecteuren en meer.