Luuk Vulkers is de winnaar van de Joost Zwagerman Essayprijs 2023

De winnaar ontvangt de cheque van juryvoorzitter Aleid Truijens en Joost Quant van de Van Bijleveltstichting. foto: Jan Jong

Op 18 november 2023, de 60ste geboortedag van schrijver Joost Zwagerman, is de Joost Zwagerman Essayprijs uitgereikt in TAQA Theater de Vest in Alkmaar. De prijs voor beginnende essayisten, met een waarde van €7.500, is een initiatief van de Van Bijleveltstichting, Bibliotheek Kennemerwaard, Stedelijk Museum Alkmaar, en Theater De Vest/De Grote Kerk Alkmaar en wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Alkmaar.

De prijs is gegaan naar Luuk Vulkers, voor zijn essay Alles lekt. Uit het juryrapport: ‘Dit essay is verhalend, beschouwend, maatschappelijk en moreel interessant. Een persoonlijk, ontroerend verhaal blijkt ver te kunnen reiken.’  De jury, Barber van de Pol, Fien Veldman (oud-winnaar), Merlijn Olnon en Aleid Truijens (voorzitter) koos de winnaar uit 161 inzendingen.

Het winnende essay en de andere vier genomineerde essays zijn te lezen in de papieren editie van De Nederlandse Boekengids, op nederlandseboekengids.com en op vanbijleveltstichting.nl .