Lancering handboek MAKERLAB (23-1)

Een voorbeeld van een “Makerslab’: het Fablab bij de Bibliotheek Veenendaal.

Op 23 januari 2023 vindt bij de KB in Den Haag de feestelijke lancering van het handboek Makerlab plaats. De aanvang is 13.45 met om 16.30 uur een netwerkborrel. Aanmelden kan via deze link.

De afgelopen twee jaar hebben de KB, Hogeschool Rotterdam en de Technische Universiteit Delft ontwerpend onderzoek gedaan naar de programmering en inrichting van makerplaatsen in bibliotheken. Met acht pilotbibliotheken is er geëxperimenteerd, geleerd en gemaakt. Er is een community ontstaan van betrokken bibliotheken rond makerplaatsen. De ontwikkelde aanpak, tools en producten worden ondergebracht in het landelijke programma Digitaal Burgerschap zodat ze voor de hele bibliotheeksector beschikbaar zijn. De kroon op het werk is het handboek van MAKERLAB, dat op 23 januari uitgereikt wordt. We nodigen jou van harte uit om te komen ervaren wat makerplaatsen in bibliotheken kunnen betekenen. Kom op 23 januari naar de KB en ontmoet onze makers, onderzoekers en ontwerpers voor een middag vol inspirerende inzichten en het handboek van MAKERLAB.

Projectpartners: KB, Technische Universiteit Delft, Hogeschool Rotterdam, Fers, de Bibliotheek Hoeksche Waard, de Bibliotheek Oldenzaal, de Bibliotheek Rivierenland, de Bibliotheek Zuidoost Fryslân, de bibliotheek Hilversum, de Bibliotheek Westland, de Bibliotheek Rijn en Venen en ZINiN. Dit project is tot stand gekomen met steun van Stichting Pica, de organisatie die wetenschappelijke en openbare informatievoorziening bevordert door onder meer het financieren van projecten. Meer informatie over Stichting Pica is te verkrijgen bij de secretaris van Stichting Pica.