Nieuwe Bibliotheek Almere ontvangt als eerste besteladvies op basis van data

Photo by Markus Spiske on Unsplash

NBD Biblion gaat de Nieuwe Bibliotheek Almere als eerste van een volledig datagedreven besteladvies voorzien. Voordat bibliotheken hun bestelling plaatsen zijn collectioneurs veel tijd kwijt aan het checken van verschillende data (uitleencijfers, voorraad, reserveringen etc). Door kunstmatige intelligentie in te zetten, wil NBD Biblion dat collectioneurs meer tijd krijgen voor bijvoorbeeld themacollecties of andere projecten.

NBD Biblion is twee jaar geleden gestart met het bouwen van een ‘slimme machine’ die een collectie-advies op maat kan maken oftewel ‘datagedreven collectioneren’. Een machine is sneller en accurater dan mensen. Het besteladvies dat deze AI machine maakt, is op basis van data van de bibliotheek. NBD Biblion maakt daarbij gebruik van de datawarehouse van de Koninklijke Bibliotheek. Dankzij de samenwerking met de KB kan NBD Biblion de werkelijke collectie- en uitleengegevens gebruiken. Dit geldt overigens nu alleen voor bibliotheken die op deze selectieservice zijn aangesloten.

Net als een mens kun je met kunstmatige intelligentie een machine iets leren. Door telkens de adviezen die de machine gaf te checken, en aan te passen, begrijpt de machine steeds beter hoe het advies samengesteld moet worden. En vanaf 6 december wordt dit nu ook in de praktijk gebracht bij de Nieuwe Bibliotheek.