Nieuwe generatie bibliotheekprofessionals ontmoet elkaar op JBN Congres

Het JBN Bestuur van links naar rechts: Tamar van Moolenbroek, Jolijn van Rossem, Miriam Wagenaar, Julia van Haaster, Jelte Hommes, Laurie Zwart en Evi Savelkouls (Foto: Ivonne Zijp)

Na vijf jaar Jong Bibliotheek Netwerk (JBN) leek het de oprichters tijd voor een feestje. Door de coronaperiode werd die lustrumviering helaas een jaar vertraagd, maar daardoor was er des te meer tijd om ons te verheugen op een dagvullend programma op 16 juni in de OBA Oosterdok met sprekers uit allerlei hoeken – typerend voor de breedheid van de taken van de bibliotheek en de veelheid aan rollen die ook jonge medewerkers daarbinnen oppakken. Een kleine bloemlezing:

•Madeleijn van den Nieuwenhuizenhield een keynote over de ontwikkeling van de boekenmarkt en de ontlezing / verengelsing van de afgelopen jaren. Ook sprak ze over de impact van non-literaire factoren op de boekenmarkt.

•Anne van den Dool ging met jonge directeuren en MT-leden (Fons Steggink (BiblioNu), Robin Verleisdonk (Bibl. Helmond-Peel) en Ellen Govers (Bibliotheek Aan de Vliet) in gesprek – over hoe zij de sector ervaren, hoe het is om al jong zo’n functie uit te oefenen en meer…

•De Literaire Boyband zorgde voor een muzikaal intermezzo. Zij maken literatuur om doorheen te gillen: poëzie op een podium, maar dan met meezingbare refreinen, zwoele blikken en de constante dreiging van een break-up.

•Cultureel antropoloog Sinan Çankaya, die onder andere Mijn Ontelbare Identiteiten schreef, wierp de vraag op welke verhalen vandaag de dag van belang zijn om te vertellen. Aan de hand van actuele thema’s, riep hij op tot meerstemmigheid in de verhalen die we vertellen en delen.

Hierna waren er diverse deelsessies met onder andere: Frank Huysmans, Kila van der Starre en Deirdre Carasso (Bibl. Utrecht) en Erik Boekesteijn (KB).

In Bibliotheekblad 7 (komt uit op 23 september) zullen wij uitgebreid aandacht besteden aan dit bijzondere congres.