Bibliotheek IJmond-Noord organiseert ‘Zomer op ’t Plein’

De komende zomermaanden organiseert Bibliotheek IJmond-Noord het festival Zomer op ‘t Plein. Op zes middagen zullen op het Kerkplein in Beverwijk uiteenlopende activiteiten plaatsvinden waarbij de cultuur van telkens een ander Europees land centraal staat. Het initiatief is met name gericht op ouderen.

De landen die tussen 13 juli en 24 augustus tijdens Zomer op ‘t Plein centraal zullen staan zijn: Frankrijk, Spanje, Turkije, Duitsland, België en Engeland en Schotland. Elke maandagmiddag wordt er met activiteiten en workshops voor senioren aandacht besteed aan de cultuur van een Europees land, zoals de literatuur, de muziek en het eten en drinken. Zo zijn er bijvoorbeeld workshops met en over de literatuur, over muziek en over de kunst van het betreffende land. En ook zijn er demonstraties die te maken hebben met de eetcultuur van het land. In het geval van Frankrijk valt dan te denken aan een kaasproeverij en bij Engeland aan een high tea. Er wordt bij de organisatie van de activiteiten rekening gehouden met de coronamaatregelen, zo verzekert Bibliotheek Ijmond-Noord.

Achterliggende gedachte bij het organiseren van de middagen is ook om ouderen een leuke vakantieperiode te laten beleven en zo de eenzaamheid onder ouderen in deze periode te verminderen. Ontmoeting en gezelligheid staan tijdens de middagen voorop, aldus de bibliotheek.

Bibliotheek IJmond-Noord organiseert de middagen in samenwerking met Centrum voor de Kunsten Beverwijk, Kennemer Theater en Stichting Welzijn Beverwijk.
Het initiatief is tot stand gekomen met financiële bijdragen van het Beverwijkse Fonds Sluyterman van Loo, het Oranje Fonds, Stichting RCOAK en de Rabobank.