BrievenBoys Bibliotheek Nijmegen maken op aanvraag liefdespoëzie voor Valentijnsdag

Brievenboys Jelko Arts (links) en Wout Waanders (foto: Bibliotheek Gelderland Zuid)

Bibliotheek Gelderland Zuid helpt mensen op Valentijnsdag met liefdespoëzie op aanvraag. Voormalig stadsdichter Wout Waanders en striptekenaar Jelko Arts maken onder de naam de BrievenBoys op verzoek gedichten voor een geliefde. Het gedicht wordt voorgelezen in een video die op Valentijnsdag wordt gemaild aan de aanvrager.

In aanloop naar Valentijnsdag kon men op de website van Bibliotheek Gelderland Zuid via een online formulier laten weten voor wie de poëtische liefdesverklaring bedoeld is en men kon in een paar zinnen aangeven wat er in het gedicht aan de orde zou moeten komen. Ook kon een gedicht persoonlijk worden aangevraagd bij het bezorgloket bij Bibliotheek De Mariënburg en bij Bibliotheek Zwanenveld. Op basis van die input maken voormalig stadsdichter Wout Waanders en striptekenaar Jelko Arts vervolgens een liefdesgedicht dat ze voorlezen in een video, die wordt gemaild aan de aanvrager. ‘De leukste liefdesverklaringen worden op Valentijnsdag, 14 februari, persoonlijk door Wout en Jelko aan de deur bezorgd,´ aldus Bibliotheek Gelderland Zuid. Het indienen van aanvragen is inmiddels niet meer mogelijk.

In het totaal gaat het om veertig aanvragers die voor Valentijn een video met het door de BrievenBoys voorgelezen gepersonaliseerde liefdesgedicht krijgen toegestuurd. De video wordt begeleid door een tekening van Arts, die naast dichter ook striptekenaar is.

Ook Bibliotheek Kennemerwaard heeft een Valentijnsinitiatief bedacht, in samenwerking met Kaashuis Tromp in Egmond aan den Hoef. De bibliotheek spreek van een ‘volledig coronaproof Frans avondje uit’. Bij kaashuis Tromp kan men de ‘Franse avond uit tas’ aanschaffen, waarin alle benodigdheden te vinden zijn voor een speciaal Frans avondje uit voor twee personen in de eigen huiskamer. ‘Wijn, speciale Franse kaasjes en een mooi verhaal of gedicht dat je kunt (voor)lezen. Om de avond echt in een andere sfeer te laten verlopen vind je bij het verhaal of gedicht ook gesprekskaarten met prikkelende vragen om elkaar nog beter te leren kennen. Omdat februari de maand van Valentijnsdag is staat de romantiek centraal in het verhaal of gedicht,’ aldus Bibliotheek Kennemerwaard. De tas bevat ook een gratis proefabonnement voor drie maanden bij Bibliotheek Kennemerwaard. De tas is te bestellen voor 15 euro, maar leden van de bibliotheek betalen 12,50 euro.