Biblionef start mondkapjesactie ter financiering van boeken voor Ghanese kinderen

Met de verkoop van handgemaakte mondkapjes uit Ghana wil Biblionef genoeg geld inzamelen om 1000 boeken te kunnen schenken aan kinderen in de Ghanese plaats Assin Nkran.

Biblionef schrijft op haar website over de actie: ‘COVID-19 heeft kinderen over de hele wereld gedwongen om thuis te blijven. Overal hebben scholen en bibliotheken tot nader order hun deuren gesloten. Terwijl thuisonderwijs en online lessen voor velen een logische stap is, kan hiervan geen sprake zijn voor de gemeenschappen waar Biblionef werkzaam is, en waar zowel ouders als leraren geen toegang hebben tot online onderwijs. Nu, meer dan ooit, kunnen boeken een groot verschil maken voor kinderen die thuis vastzitten. Lezen voor hun plezier opent hun verbeelding, helpt hen bij het ontdekken van nieuwe ideeën, en kan hen ook wat soelaas bieden. Een boek kan een blijvende indruk maken. Dit is het idee achter de Mondkapjes Campagne van Biblionef: een initiatief ontsproten aan de wens van het Stamhoofd van Kyekyewre – Assin Nkran, in Atandanso Traditional Area, om Assin Nkran in Central Region in Ghana tot een voorbeeldstad voor lezers te maken.’ De kinderen van Assin Nkran mogen de boeken zelf houden en mee naar huis nemen.

De handgemaakte mondkapjes zijn er in verschillende kleurrijke designs. Bij een donatie van 15 euro ontvangt men 1 mondkapje, een donatie van 100 euro betekent toezending van 10 mondkapjes.

Biblionef werd in 1989 opgericht met als doel kinderboeken beschikbaar te stellen aan scholen en bibliotheken in voornamelijk ontwikkelingslanden om zo bij te dragen aan geletterdheid van kinderen door ze te laten kennismaken met goede jeugdliteratuur. Biblionef werkt samen met scholen die over onvoldoende middelen beschikken, en met plaatselijke bibliotheken die oftewel te ver liggen van een openbare bibliotheek, of die niet genoeg middelen hebben voor de aanschaf van nieuwe boeken. Biblionef helpt onderwijzers en community libarians bij het opzetten of verbeteren van hun eigen bibliotheken en het organiseren van leessessies.
Op dit moment verleent Biblionef steun aan projecten voor clusters van schoolbibliotheken in verschillende delen van Afrika (Uganda, Ghana, Gambia, Kenia, Tanzania, Congo, Liberia), en in het Caraïbisch gebied (Sint Maarten, Saba, Sint Eustatius, Curaçao, Aruba, Bonaire en Suriname). Biblionef Ghana bestaat sinds 2013 en heeft al tientallen scholen in Ghana van boeken voorzien.