50,6 miljoen fysieke boeken uitgeleend in 2023

Foto: Bibliotheek Noordwijk

Stichting CPNB presenteerde de cijfers over de boekenmarkt van het voorbije jaar, samengesteld door KVB Boekwerk.

•Er zijn in 2023 circa 50,6 miljoen fysieke boeken en luisterboeken uitgeleend aan de leden van de openbare bibliotheek. Een daling van 1% ten opzichte van 2022, aldus de eerste voorlopige inschatting van Stichting Leenrecht.

•In 2023 werden er in totaal 7,8 miljoen digitale uitleningen gedaan via de online Bibliotheek, waarvan 5,5 miljoen e-boeken en 2,3 miljoen luisterboeken.

•Daarmee stijgt zowel het aantal e-boekuitleningen (met ongeveer 4%) als het aantal digitale luisterboekuitleningen (met ongeveer 10%) ten opzichte van 2022.

•Het aandeel e-boekuitleningen ten opzichte van papieren uitleningen is gelijk aan 2022: 10%.

•Het totaal aantal digitale uitleningen (e-boeken en luisterboeken) is in 2023 ongeveer 5% groter dan in 2022.

Voor alle cijfers, inclusief die van de boekhandel: klik HIER.

De top 3  van de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken 2023

• De Camino van Anya Niewierra (Luitingh-Sijthoff) is met 47.000 uitleningen het meest uitgeleende boek van 2023 en is daarmee tevens het meest uitgeleende oorspronkelijk Nederlandstalige boek.
  • Daar waar de rivierkreeften zingen van Delia Owens, vertaald door Mariëtte van Gelder (The House of Books), staat op de 2e plek.
  • De zeven zussen. Atlas van Lucinda Riley & Harry Whittaker, vertaald door Erica Disco, Dieuwke van der Veen en Kees van Weele (Xander), staat op de 3de plek.
  • Het leven van een loser. Wegwezen van Jeff Kinney, vertaald door Hanneke Majoor (De Fontein Jeugd), is net als in 2022 het meest uitgeleende kinderboek van het jaar en staat op de 5e plek
  • Er staan 51 kinderboeken in de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken, dat zijn er vijf meer dan vorig jaar. Ook dit jaar zijn dat veelal kinderboekenseries zoals Het leven van een loser, De waanzinnige boomhut en Dog ManHet leven van een loser-auteur Jeff Kinney is net als vorig jaar de meest voorkomende auteur in de Top 100, met maar liefst zeventien boeken.
  • In de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken staan 49 boeken voor volwassenen waarvan er 22 boeken vallen onder fictie, 22 boeken onder het genre spannende boeken en vijf zijn non-fictietitels. De meest voorkomende auteur van boeken voor volwassenen is Lucinda Riley, met negen boeken in de lijst.

Bron CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken: Stichting Leenrecht en Koninklijke Bibliotheek

Bekijk hieronder de hele Top 100 meest uitgeleende boeken van 2023 (pdf)