Bibliotheek Maastricht ontvangt weer kwaliteitscertificaat CBCT

Bibliotheek Maastricht heeft opnieuw een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet de organisatie aan belangrijke kwaliteitsnormen die gelden voor bibliotheek- en cultuurorganisaties. Deze toetsing vindt iedere vier jaar plaats.

Bibliotheek Maastricht: ‘Met overtuiging zetten wij ons in voor het stimuleren van leesplezier, ondersteunen bij het verbeteren van de (digitale) basisvaardigheden en helpen bij het leren van de Nederlandse taal. Dit doen wij met enthousiaste en professionele medewerkers en vrijwilligers. Daar zijn wij trots op!’

Bibliotheek Maastricht scoorde op veel onderwerpen positief. Een belangrijk onderdeel van de toetsing is het maatschappelijke effect en de toekomstbestendigheid. Met het certificaat heeft Bibliotheek Maastricht de bevestiging gekregen dat de organisatie, functies en diensten, op een juiste manier uitgevoerd worden en dat aan alle kwaliteitsnormen wordt voldaan. Het certificaat is tot en met 2028 geldig.

Wim Hupperetz, directeur: “Als bibliotheek van Maastricht willen we kwaliteit leveren aan de stad. We krijgen steeds meer maatschappelijke taken zoals het Taal café of Informatiepunt Digitale Overheid waar je bijvoorbeeld geholpen kunt worden met DigiD. Dat betekent ook dat we investeren in de wijkvestigingen en steeds meer inzetten op bestrijding van laaggeletterdheid en stimuleren van leesbevordering”.

Volgens de auditor van CBCT: “De organisatie heeft een stevige en consistente manier gekozen om de verandering te maken naar een organisatie met maatschappelijke impact in de stad. Het enthousiasme en de professionaliteit van medewerkers draagt daaraan bij evenals de aanwezigheid van een goede dosis vernieuwingsdrang.”