Alarmerende oproep aan Tweede Kamer: bezint eer ge begint aan boekenboete

Op donderdag 26 september, spreekt Eveline Aendekerk namens het hele boekenvak in de Tweede Kamer tijdens het rondetafelgesprek: Effecten van de btw-verhoging voor onderwijs, cultuur en media. Samen met de Groep Algemene Uitgevers en de Koninklijke Boekverkopersbond schreef zij een alarmerende oproep aan de Kamerleden met nieuwe cijfers over de nadelige gevolgen van de aangekondigde btw-verhoging op boeken.

Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB:
‘Het is onbegrijpelijk dat de btw-verhoging op boeken nog steeds niet van tafel is. Niemand wil deze belasting op lezen. Als het kabinet zijn prioriteiten voor een lees- en taalvaardig land serieus neemt moet het dit niet willen. Iedereen ziet de negatieve gevolgen voor leesvaardigheid en de economie. Ik vind het stuitend dat de leesvaardigheid in Nederland nu afhangt van het vinden van een andere financiële dekking voor de kleine 50 tot 75 miljoen die de beoogde boete op boeken zal opleveren. En dat terwijl het ons als maatschappij zoveel meer gaat kosten.

Vanzelfsprekend helpen wij met het zoeken naar een andere financiële dekking. Wat ons betreft moeten we die zoeken in het belasten van zaken die schadelijk zijn voor het welzijn van de Nederlander, in plaats van bij zaken die het welzijn bevorderen, zoals (kinder)boeken.

Zo is er het afschrikwekkende voorbeeld van Letland waar de regering begin 2009 de btw op boeken van 5% naar 21% verhoogde. Nog geen acht maanden later hebben zij deze verhoging terug moeten draaien na talloze ontslagen bij uitgeverijen en een scherpe daling van de boekenverkoop in het land. Oftewel: bezint eer ge begint.’

Dit valt op in de oproep aan Kamerleden
In tegenstelling tot wat door onder anderen premier Schoof werd beweerd in het debat over de Prinsjesdagstukken, kan uit onderzoek naar het lage btw-tarief op boeken niet geconcludeerd worden dat een laag tarief geen effect heeft. Uit het onderzoek dat daarnaar gedaan is blijkt juist dat het verlaagde btw-tarief ontlezing afremt.

Daar komt bovenop dat scholen en kinderopvangorganisaties door de btw-verhoging op boeken naar verwachting 100.000 kinder- en jeugdboeken per jaar minder kunnen aanschaffen voor hun bibliotheek, want de compensatie voor schoolboeken geldt niet voor deze kinderboeken. Dit terwijl het lezen van kwaliteitsvolle kinder- en jeugdliteratuur essentieel is voor effectief leesonderwijs, wat de leesvaardigheid van kinderen direct beïnvloedt.

CPNB, GAU en KBb verzamelden al veel cijfers over de negatieve gevolgen van de aangekondigde btw-verhoging op boeken. Zoals de 4 miljoen boeken die de boekhandel minder zal verkopen en de 150.000 mensen die hun bibliotheekabonnementen daardoor zullen opzeggen. Uitgevers becijferden een verlies van zeker 120 fulltime banen. Nieuw is dat de Koninklijke Boekverkopersbond (op basis van data-onderzoek door econoom Goudriaan) concludeert dat de btw-verhoging boekhandels gemiddeld € 42.000 per vestiging per jaar aan omzet gaat kosten. Dat komt neer op zo’n 1.500 verloren fulltimebanen. Bij elkaar komen zo zeker 1.600 banen bij boekhandels en uitgeverijen op de tocht te staan. Om van de werkgelegenheid en inkomsten van al die schrijvers, vertalers en illustratoren nog maar te zwijgen.

#geenhogerebtw
De boekensector zal in gezamenlijkheid actie blijven voeren tegen de voorgenomen btw-verhogingen. Eerder verzamelden CPNB, KBb en GAU in recordtijd ruim 300.000 handtekeningen tegen de btw-verhoging op boeken met de zogeheten ‘boekenpetitie’. Volgende week start de Kinderboekenweek, het grootste leesfeest voor kinderen in Nederland. Dat kinderboeken mogelijk fors duurder gaan worden baart iedereen grote zorgen en zal daarbij niet onbenoemd blijven.

Download hieronder de brief aan de Tweede Kamer