Poëzieweek van start met Gedichtendag

Vandaag is de Poëzieweek traditiegetrouw van start gegaan met de Gedichtendag. De Poëzieweek vindt plaats van 28 januari tot en met 3 februari en gaat gepaard met tal van (online) activiteiten van bibliotheken, boekhandels en scholen. Het thema is dit jaar ‘Samen’.

In de opmaat naar de Poëzieweek vond gisteravond live in de Antwerpse schouwburg de Arenberg de poëzieshow Samen Al t’hope plaats, die online te volgen was. Tijdens de avond lazen veertien dichters live voor vanuit de schouwburg. Hun optredens werden afgewisseld met zestien dichters die een videoboodschap brachten. Tot de voordragende dichters behoorden Maud Vanhauwaert, Rodaan Al Galidi, Charlotte Van den Broeck, Lotte Dodion, Joke van Leeuwen, Bart Moeyaert, Luuk Gruwez, Stefan Hertmans en Leonard Nolens. De registratie van de avond is online nog terug te bekijken.

Op 28 januari wordt Gedichtendag op social media gevierd met de hashtag #gedichtendag. Gedichtendag geldt als de opening van de Poëzieweek.

Het Poëziegeschenk, getiteld Samen al t’hope, is dit jaar geschreven door Maud van Hauwaert en Rodaan al Galidi samen. Klanten van de deelnemende boekhandels krijgen tijdens de Poëzieweek bij aankoop van € 12,50 aan poëzie (ook online) het Poëziegeschenk cadeau.

Tijdens de Poëzieweek brengt Poetry International elke dag aansluitend op het achtuurjournaal live via zoom Poetry on Impact, ‘een online flits poëzie over zaken die er naast het hete nieuws zeker óók toe doen’. In de serie zullen zeven hedendaagse Nederlandse en Vlaamse dichters voordragen en worden geïnterviewd. Verder zijn er in het kader van de Poëzieweek ook een podcast en lessuggesties voor het onderwijs.

Verschillende bibliotheken organiseren dit jaar in het kader van de Poëzieweek online activiteiten.

Vandaag werd, bij de start van de Poëzieweek, in het Bibliotheektheater van Bibliotheek Rotterdam bekendgemaakt dat Anne Vegter is uitgeroepen tot de nieuwe stadsdichter van Rotterdam. Zij is de opvolger van Dean Bowen.

Als afsluiting van de Poëzieweek 2021 organiseert Probiblio in samenwerking met tien, overwegend Noord- en Zuid-Hollandse, bibliotheken op donderdagavond 4 februari van 19.30 tot 21.00 uur de poëzieavond ‘Ontmoet Dichters Online’. De avond wordt live uitgezonden vanuit het Bibliotheektheater in Rotterdam.

De Poëzieweek bestaat sinds 2013 (toen de in 2000 in het leven geroepen Gedichtendag werd uitgebreid tot een hele week) en is het grootste initiatief voor poëzie in de Lage Landen. Met een bundeling van grote en kleine poëzie-activiteiten willen de organisatoren een groter bereik creëren voor poëzie. Anders dan voorgaande jaren is de CPNB niet meer de trekker van de campagne. De Poëzieweek 2021 is een samenwerking van verschillende Nederlandse en Vlaamse organisaties, waaronder Poëziecentrum (Gent), Poëzieclub/Awater, Iedereen Leest, Stichting Lezen, Poetry International, De Schrijverscentrale, Literatuur Vlaanderen, Nederlands Letterenfonds, CPNB, Koninklijke Bibliotheek Nederland, Dichter des Vaderlands Nederland, Taalunie.

Op 21 januari werd overigens bekendgemaakt dat Lieke Marsman voor de komende twee jaar is uitverkoren tot Dichter des Vaderlands. Zij neemt de titel over van Tsead Bruinja.