Opening nieuwe bibliotheek Alphen aan den Rijn waarschijnlijk in september

De nieuwe bibliotheek van Alphen aan den Rijn, op de hoek van de Aarkade en De Vest, zal waarschijnlijk in september opengaan. De huidige vestiging in een noodgebouw sluit op 27 juli vanwege de verhuizing.

De bibliotheek in Alphen aan den Rijn, een vestiging van Bibliotheek Rijn en Venen, zit al enige tijd in een noodgebouw op het Aarplein. In september 2018 werd begonnen met de bouw van het nieuwe gebouw, waarin behalve de bibliotheek ook de VVV, het gemeentearchief, een fietsenstalling en een parkeergarage onderdak krijgen.

Het nieuwe gebouw is ontworpen door architectenbureau Common Affairs. De opdracht was ook om een duurzaam gebouw met een groene gevel te realiseren. Het interieur van de bibliotheek heeft vorm gekregen in samenwerking met Aat Vos. Common Affairs noemt het ontwerp voor de bibliotheek ‘een soort mix van een station en een markthal’, ‘een groot volume dat aansluiting zoekt bij de kleinschaligheid van de rest van de vernieuwde binnenstad van Alphen’.Op de onderste twee verdiepingen van het gebouw zullen de bibliotheek, horeca, de VVV, de fietsenstalling en het gemeentearchief worden ondergebracht. De bovenste drie lagen zijn gereserveerd voor de parkeergarage. (Dit filmpje van Common Affairs geeft een indruk van de nieuwbouw.)

Bibliotheekdirecteur Hester van Beek geeft tegenover Alphens.nl aan dat de bibliotheek een ‘Huiskamer van de stad’ moet worden, een third place gericht op ontmoeten, maar ook met veel werk- en zitplekken en activiteitenruimten om lezingen, vergaderingen en trainingen bij te wonen.
Binnen het aanbod focust de bibliotheek op drie thema’s: Taal & Verhaal, Erfgoed en Duurzaamheid. Van Beek: ‘We programmeren alleen maar in co-creatie, dat wil zeggen altijd met minstens een andere partner. Je kan straks een bezoek brengen aan het Erfgoedcentrum en het Huis van Duurzaamheid. In het Erfgoedcentrum krijgt de studiezaal van het gemeentearchief een plek en besteden we ook veel aandacht aan de beleving van erfgoed. (…) Dit doen we door middel van programmering: tentoonstellingen, lezingen, cursussen, en educatieve programma’s voor scholen’ Binnen het thema Taal & Verhaal zal een programmering worden neergezet voor kinderen en volwassenen, waarbij het vertellen van verhalen en taal belangrijke uitgangspunten vormen.
Ook het Huis van Duurzaamheid krijgt vorm in samenwerking met de gemeente en partners. ‘Het Huis van Duurzaamheid bestaat ook uit programmering: Duurzaamheidsspreekuren, De Proeftuin, Tegenlicht Meet-ups, debatten, lezingen, cursussen, Duurzaamheidsmarkt en educatieve programma’s voor scholen,’ aldus Van Beek, die benadrukt dat het aspect duurzaamheid ook bij het ontwerp van het gebouw een belangrijke rol heeft gespeeld. Zo wordt in de gevels beplanting aangebracht om een groene, duurzame uitstraling te realiseren en het zicht op de geparkeerde auto’s weg te nemen en wordt in het interieur zo veel mogelijk gewerkt met natuurlijke materialen. De bibliotheek wil graag een Green-Key certificering verkrijgen, onder andere ook door het hele pand aardgasvrij te maken, door de inzet van zonnepanelen, een warmte-koude-opslag en extra isolerende ramen, muren en vloeren.

Een bijzonder element in de nieuwe bibliotheek wordt een ‘boomhut’ of een ‘vogelnest’ waar men kan vergaderen of zitten lezen. Deze boomhut, die wordt ontworpen door een kunstenares, wordt gemaakt van gebruikt textiel. Het kunstproject, genaamd ‘Onderlinge Verbondenheid’, is een community art-project en wordt met lokale organisaties gerealiseerd. Door middel van presentaties door de kunstenaar, workshops en co-creatie zullen partners en inwoners bereikt worden en actief betrokken worden bij het project. De blikvanger komt in het centrale deel van het gebouw.

De verwachting is dat de nieuwe vestiging in de loop van september haar deuren zal openen, al kan een probleem met de levering van het meubilair mogelijk nog voor vertraging zorgen. De definitieve openingsdatum wordt in de loop van deze zomer bekendgemaakt.

Update 23 junli: Op 22 juli werd bericht dat de nieuwe bibliotheek  van Alphen op 26 september feestelijk geopend zal worden. Nadat rond het middaguur de officiële openingshandeling wordt verricht, kunnen Alphenaren vanaf 13.00 uur naar binnen. Ieder huishoudens krijgt vijf minuten de tijd voor een korte ‘belevingstour’ door de bibliotheek. Mensen moeten zich van te voren aanmelden bij Bibliotheek Rijn en Venen.