Beeld & Geluid brengt muziekcollectie naar publiek in centrum Hilversum

Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur Beeld & Geluid) met Eelko van Kooten (eigenaar pand op de Kerkbrink)

Beeld & Geluid is de nieuwe huurder van het voormalige BCC-pand op de Kerkbrink in het centrum van Hilversum. Het pand wordt de komende maanden zodanig verbouwd dat Beeld & Geluid zijn unieke muziekcollectie er op een duurzame wijze kan opslaan én openstellen voor het publiek. In het pand komt onder andere een (opname)studio en een plek om de collectie te bekijken en beluisteren. In de komende maanden zal samen met Hilversum worden onderzocht welke invulling het beste past bij de stad, de collectie en bij Beeld & Geluid.

Voor de toekomstige verhuizing van de collecties van Muziekweb en Beeld & Geluid Den Haag is de opslagruimte in het gebouw op het Media Park te klein. Daarnaast bestaat de langgekoesterde wens om de collecties uit de depots te halen en zichtbaar te maken voor het publiek, om zo invulling te geven aan de maatschappelijke functie van Beeld & Geluid. Het voormalige BCC-pand op de Kerkbrink voldoet aan beide ambities.

De gemeente Hilversum is bezig met de herontwikkeling van de Kerkbrink met verschillende culturele en maatschappelijke functies voor een breed publiek. Dit is onderdeel van de ambitie om van de Kerkbrink en de omgeving een levendig en aantrekkelijk gebied te maken met veel activiteiten en specifieke programmering waarbij het thema ‘media’ centraal staat. Het nieuwe collectiegebouw van Beeld & Geluid én de publieksfunctie die het krijgt, sluiten hier uitstekend bij aan. Het voormalige BCC-pand zal de komende maanden zo aangepast worden dat het voldoet als betrouwbare en duurzame opslag van de collectie. Daarnaast zal de publieksfunctie van het pand verder uitgewerkt gaan worden. Het collectiegebouw moet in ieder geval een laagdrempelige plek zijn waar een breed geïnteresseerd publiek, maar ook onderzoekers, makers en leerlingen de verschillende collectie(onderdelen) kunnen bekijken en beluisteren.

“Wij zijn enorm blij en trots dat we in het hart van Hilversum een geweldige locatie hebben gevonden waar we onze enorme muziekcollectie voor de eeuwigheid kunnen bewaren én tot leven brengen voor publiek.” – Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid.

“We zijn als gemeente Hilversum en als Mediastad al ontzettend trots om de thuisbasis van Beeld & Geluid te mogen zijn. De komst van de bijzondere muziekcollectie van Beeld & Geluid naar de Kerkbrink in Hilversum is hier een prachtige en waardevolle aanvulling op, zeker wanneer deze breed toegankelijk is voor het publiek. Beeld & Geluid sluit hiermee bovendien als publiekstrekker fantastisch aan op de functie van Museum Hilversum en Bibliotheek Hilversum op en rondom de Kerkbrink, en op onze ambitie om het DNA van onze Mediastad zichtbaar te maken in het centrum van Hilversum.” – Arno Scheepers, projectwethouder Centrum.

In Stichting Mediaplein werkt Beeld & Geluid al nauw samen met Bibliotheek Hilversum en Museum Hilversum om media toegankelijk te maken voor alle inwoners van Hilversum. Zo is LAB Mediaplein in de Gooische Brink nu al een centrale ontmoetingsplek waar mensen samenkomen om hun passie voor media te delen en samen te werken aan boeiende projecten.