Beijing Library wint IFLA/Baker & Taylor Public Library of the Year Award 2024

Op 7 oktober viel de bibliotheek van Beijing op tussen zestien bibliotheken uit tien landen en won de IFLA/Baker & Taylor Public Library of the Year Award 2024. Dit is de eerste keer dat China de hoogste onderscheiding ter wereld voor openbare bibliotheken in ontvangst mag nemen.

De jury van IFLA was met name onder de indruk van het architectonische ontwerp van de bibliotheek van Beijing als ‘s werelds grootste leesruimte in één gebouw, die boeken, mensen en de natuur op een creatieve manier naadloos integreert. De bibliotheek is ook energiezuinig en milieuvriendelijk, omdat het de CO2-voetafdruk van het gebouw zo veel mogelijk verkleint door technologische middelen.

Sinds de opening ruim negen maanden geleden heeft de Beijing Library veel lof ontvangen van lezers en meer dan 3,25 miljoen bezoeken geregistreerd. Gemiddeld bracht elke lezer tot nu toe 2,5 uur door in de bibliotheek. Ongeveer tien procent van de lezers bleef langer dan 6,5 uur. Verder heeft de bibliotheek in totaal 1.123 online en offline leespromotieactiviteiten georganiseerd, die meer dan 12,22 miljoen deelnemers trokken.

De bibliotheek van Beijing won de IFLA/Baker & Taylor Public Library of the Year Award 2024.

De leesruimte met ‘trapterras’.