Bibliotheek als ontmoetingsplek voor Oekraïense vluchtelingen

Er komen deze periode tienduizenden Oekraïners naar Nederland die mogelijk maanden of zelfs jaren zullen blijven. Zodra ze een verblijfplaats hebben gevonden, is het belangrijk dat kinderen naar school kunnen en volwassen in hun eigen inkomen voorzien. Stichting JobOn heeft met een groep vrijwilligers een programma ontwikkeld om Oekraïners hierbij te helpen en bibliotheken sluiten nu ook aan.

Grote behoefte aan informatie en inspiratie
Elena Bragar is geboren in Oekraïne en heeft jarenlang in Rusland gewoond. Sinds vorig jaar is ze vrijwilliger bij JobOn: “Als eventmanager heb ik verschillende netwerkbijeenkomsten georganiseerd voor werkzoekenden, zo kon ik mijn netwerk vergroten en veel mensen inspireren”. Sinds het uitbreken van de oorlog heeft Bragar veel contact met vluchtelingen die naar Nederland zijn gekomen. Ze ziet dat veel van deze mensen worstelen om hier hun weg te vinden. Daarom heeft JobOn een serie van drie webinars opgezet onder de titel “Werken in Nederland voor Oekraïense vluchtelingen – Hoe werkt dat?”. Dit blijkt een groot succes, want de webinars zijn al 5000 keer bekeken.

Bibliotheken sluiten aan bij het initiatief van JobOn
Pieter Vermeer van Stichting JobOn: “Dat we in een behoefte voorzien is duidelijk. De Nederlandse overheid is trager en wij kunnen als werkorganisatie snel schakelen. We hebben inmiddels contact met bijna 1500 vluchtelingen en dat loopt snel op.” Vermeer wilt echter meer impact maken: “Samen met Het Begint met Taal hebben we een toolkit gemaakt waarmee bibliotheek heel eenvoudig een netwerkbijeenkomst kunnen opzetten voor Oekraïense vluchtelingen”. Alle bibliotheken bieden nieuwkomers al taalcoaching aan. Daarnaast organiseren veel bibliotheken samen met JobOn netwerkbijeenkomsten voor werkzoekenden. Nu zijn dit nog losse programma’s. Het nieuwe actieprogramma combineert taalcoaching met het thema Werk. “Hiermee vinden Oekraïeners sneller werk én nieuwe contacten.”. De animo blijkt groot, zo zijn er al 125 gecertificeerde loopbaancoaches die hun kennis aanbieden bij de bijeenkomsten die bibliotheken in mei en juni organiseren.

Nieuwe vrijwilliger bij de bibliotheek
Via het Taalhuis zijn er vaak al tientallen vrijwilligers verbonden aan de bibliotheek. Dit nieuwe programma zorgt echter voor een aanwas van nieuwe vrijwilligers. “Veel Nederlanders willen helpen en staan er voor open om tijdens een bijeenkomst hun netwerk open te stellen om een vluchtelingen op weg te helpen”, aldus Vermeer. Het is een mooie kans voor de bibliotheek om in contact te komen met nieuwe doelgroepen en nieuwe vrijwilligers. “Het primaire doel is natuurlijk dat de bibliotheek een laagdrempelige ontmoetingsplek kan zijn voor mensen in een kwetsbare situatie”, benadrukt Pieter Vermeer van Stichting JobOn.

Samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek
“We kunnen 50 bibliotheken kosteloos ondersteunen bij het opzetten van één of meerdere netwerkbijeenkomsten voor Oekrainse vluchtelingen”, aldus Vermeer. JobOn heeft een samenwerkingsovereenkomst met de KB waardoor hun toolkits beschikbaar kunnen worden gesteld. Vermeer vult aan: “Naast het programma dat specifiek gericht is voor vluchtelingen, hebben we een complete toolkit met verschillende programma’s die bibliotheken kunnen inzetten. Zo maken tientallen bibliotheken bijvoorbeeld gebruik van het Droombaan Spel, waarbij bezoekers op een speelse manier in gesprek gaan over hun loopbaan en elkaar helpen.

Praktische informatie
Wil je toegang krijgen tot de webinars van JobOn? Of wil je meer informatie over de toolkit van JobOn en Het Begint met Taal? Neem contact op met Pieter Vermeer van Stichting JobOn: pieter@jobon.nl of kijk op de website van JobOn.