Klanten Voedselbank Noordwijk ontvangen gratis lidmaatschap van Bibliotheek Bollenstreek

Afgelopen december sloegen de Bibliotheek Bollenstreek en de Voedselbank Noordwijk de handen ineen. Met een doneeractie werd geld ingezameld om klanten van de Voedselbank Noordwijk een bibliotheekabonnement aan te kunnen bieden.

In totaal werd er met de actie meer dan 1750 euro opgehaald. Dit bedrag werd door de Gemeente Noordwijk aangevuld  tot ruim 3000 euro. Hierdoor konden alle 63 huishoudens die op dit moment gebruik maken van de Voedselbank Noordwijk verblijd worden met een gratis jaarabonnement van Bibliotheek Bollenstreek.

De bibliotheekpassen werden op 28 januari overhandigd aan de Voedselbank.

Met de bibliotheekpas kunnen de klanten van de Voedselbank niet alleen boeken lenen, gratis gebruik maken van internet, kranten en tijdschriften lezen en muziek beluisteren, maar krijgen ze ‘bovendien korting op (online) cursussen en lezingen en andere mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen en bij te blijven,’ aldus Hans Portengen, directeur van Bibliotheek Bollenstreek.

Met de actie wil Bibliotheek Bollenstreek gezinnen stimuleren om, zodra dit weer mogelijk is, de bibliotheek vaker te bezoeken. Tot die tijd kunnen leden voor het lenen van boeken gebruik maken van de AfhaalBieb en worden er online lezingen en inspiratiesessies aangeboden.

Overigens zijn er in het verleden ook in andere plaatsen vormen van samenwerking geweest tussen de lokale bibliotheek en de voedselbank. Zo schonk Bibliotheek Sneek vorig jaar kinderboeken aan de gezinnen die gebruik moeten maken van de lokale voedselbank en deelde Bibliotheek Eindhoven in 2017 gratis Donald Duck-pockets uit aan gezinnen met kinderen die gebruik maken van de voedselbank. Verschillende andere bibliotheken hebben zich ook ingezet voor acties om voedsel in te zamelen voor de voedselbank.