Thema Nederland Leest dit jaar: ‘Kleine geschiedenis, grote verhalen’

Het geschenkboek dat dit jaar centraal zal staan tijdens Nederland Leest is Het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer, en daarbij aansluitend heeft de CPNB voor deze editie gekozen voor het thema ‘Kleine geschiedenis, grote verhalen’, daarmee verwijzend naar familiegeschiedenissen.  Nederland Leest vindt plaats van 1 tot en met 30 november. Het geschenkboek dat tijdens die maand door bibliotheken cadeau zal worden gedaan is Het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer, waarin twaalf broers en zussen het ware verhaal van hun familie vertellen. De CPNB karakteriseert Het zwijgen van Maria Zachea als literaire non-fictie en ‘een moderne klassieker waarin op fascinerende wijze een twintigste-eeuwse familiegeschiedenis wordt ontvouwd’. Het thema van Nederland Leest sluit daar bij aan: ‘Kleine geschiedenis, grote verhalen’. ‘Aan de hand van dit thema krijgen lezers de mogelijkheid om in hun eigen geschiedenis te duiken met behulp van de bibliotheek: de geschiedenis van hun eigen familie of van de stad of streek waarin ze wonen. Met behulp van Delpher kan worden gezocht in een gigantisch krantenarchief met ruim 13 miljoen krantenpagina’s die Delpher geheel gratis en vrij toegankelijk beschikbaar stelt. De persoonlijke geschiedenis begint klein en ligt soms verborgen, maar als je goed leest en je verdiept in het verleden, is er altijd een groot verhaal te vinden,’ aldus de CPNB.

Ook lezersplatform Hebban.nl biedt tijdens Nederland Leest lezers inspiratie met mooie boeken en verhalen.

Ook dit jaar vindt er weer een editie van Nederland Leest Junior plaats. Centraal staat daarbij Dwars door de storm van Martine Letterie en Karlijn Stoffels. ‘Met de hele klas dit boek lezen biedt een mooie kans om met elkaar in gesprek te gaan over familie en de geschiedenis van je omgeving’ aldus de CPNB. Het boek zal verspreid worden onder schoolkinderen van groep 7 en 8 en vmbo-leerlingen in jaar 1 en 2. Nederland Leest Junior is een van de campagnes waarmee de Bibliotheek op school werkt. Bij het boek worden ook lessuggesties gemaakt, Scholen kunnen tot 20 mei het Nederland Leest Boekenpakket bestellen via Kinderboekengids.nl. Bibliotheken bestellen vanaf 6 mei via NBD Biblion.

Nederland leest is de grootste bibliotheekcampagne van Nederland en vindt de hele maand november plaats. Het zwijgen van Maria Zachea is tijdens de campagne in alle deelnemende bibliotheken.gratis verkrijgbaar voor leden en niet-leden. De campagne wordt georganiseerd sinds 2006. Vanaf 2016 stond niet langer één boek centraal maar een thema. In 2016 was dat ‘democratie’, in 2017 ‘robotica’, in 2018 was het thema ‘voeding’ en in 2019 ‘duurzaamheid’. Achterliggend idee is dat er rond het desbetreffende thema debat en gesprekken ontstaan.