Bibliotheek Hilversum onthult plaquette ter nagedachtenis aan vervolgde medewerkster Gonda Jacobs

Op 6 november vertelde Mark Deckers in de Bibliotheek Hilversum over zijn boek ‘Geruisloos verdwenen uit de Bibliotheekgeschiedenis’- het lot van de ontslagen Joodse bibliotheekmedewerkers. Bibliotheekblad berichtte al eerder over de boekpresentatie.

Deckers, van huis uit bibliothecaris, vond in de archieven van de Koninklijke Bibliotheek de cultuurregels van de Duitse bezetter in relatie tot bibliotheken. In 1940 eiste de bezetter het ontslag van alle Joodse medewerkers in Openbare Bibliotheken. In het hele land raken elf bibliotheekmedewerkers hun baan kwijt. Deckers, die met regelmaat schrijft over de kleine bibliotheekgeschiedenis, raakte geïnteresseerd in de mensen en de verhalen achter de namen van deze medewerkers. Verhalen over levens die bijna onder het stof leken te verdwijnen, maar die het waard zijn opnieuw te belichten.

Eén hoofdstuk in het boek van Deckers gaat over Gonda Jacobs. Deze bibliotheekmedewerkster in Hilversum is destijds ontslagen en weggevoerd naar een vernietigingskamp. Na de lezing werd er door oud bibliothecaris Ineke Kielema samen met Mark Deckers een plaquette ter nagedachtenis aan Gonda Jacobs onthuld. Voorlopig zal dit in een vitrine ten toon gesteld staan. Op de nieuwe locatie in het centrum van Hilversum (december 2024) zal het een vaste plek krijgen.