Bibliotheek Rotterdam en Kiddoozz Kinderdagopvang bundelen krachten om leesplezier en vroege geletterdheid te bevorderen

v.l.n.r. Nathalie Derickx, Winnie Hoogenboom, Marijan Noorlander, Silwia Stawarz, Femke de Visser, Richard de Wit en Theo Kemperman. Foto: Mischa Mannot

Op 28 juni hebben Bibliotheek Rotterdam en Kiddoozz Kinderdagopvang tijdens een feestelijke bijeenkomst een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om leesbevordering bij jonge kinderen te stimuleren en laaggeletterdheid en ongelijkheid van kansen in Rotterdam aan te pakken.

In de overeenkomst werden belangrijke beoogde doelen vastgelegd die door deze samenwerking moeten worden bereikt. Leesbevordering en leesplezier in de kinderopvang staan hierbinnen centraal, waarbij een stimulerende omgeving wordt gecreëerd die voorlezen en samen lezen aanmoedigt. Daarnaast zullen de organisaties actief deelnemen aan het BoekStart programma, dat vroege geletterdheid bevordert door boekplezier en voorlezen aan baby’s dreumesen en peuters te stimuleren. Door de expertise van beide instellingen samen te brengen, wordt een brug geslagen tussen de kinderopvang en de bibliotheek. De gezamenlijke inspanningen zullen ingrijpen in de cyclus van laaggeletterdheid door kennis over lezen, boeken en de bibliotheek over te brengen op jonge kinderen.

Als resultaat van deze samenwerking zullen verschillende initiatieven en programma’s worden uitgevoerd. De bibliotheek zal een voorleesworkshop gaan geven binnen de kinderopvang, zodat verzorgers nog beter in staat zijn om liefde voor boeken en verhalen te stimuleren. Onder leiding van een toegewijde leescoördinator zal er een gevarieerde boekencollectie worden opgebouwd, met aandacht voor diversiteit, leeftijdsgerichtheid en relevantie voor specifieke opvanglocaties in Rotterdam. Deze collectie zal dienen als een waardevolle bron, om leesplezier op jonge leeftijd te bevorderen.
De samenwerking tussen Bibliotheek Rotterdam en Kiddoozz Kinderdagopvang is voornamelijk bedoeld om ouders en jonge kinderen ten goede te komen. Door ondersteuning en begeleiding te bieden, streeft de bibliotheek ernaar om leesplezier te vergroten, begripsvaardigheden te verbeteren en kans ongelijkheid als gevolg van laaggeletterdheid tegen te gaan.

Bij de ondertekeningsceremonie waren prominente personen van beide organisaties aanwezig, directeur Bibliotheek Rotterdam Theo Kemperman, Marijan Noordlander missielijnregisseur Voorschools Taalplezier Bibliotheek Rotterdam, operationeel directeur Kiddoozz Richard de Wit, manager kwaliteit van Kiddoozz Silwia Stawarz, communicatieadviseur Kiddoozz Femke de Visser, Winnie Hoogenboom adviseur onderwijs Bibliotheek Rotterdam, en Nathalie Derickx accountmanager bij Bibliotheek Rotterdam.