Bibliotheekblad 2-2022 (Komt uit op 25 februari)

Collega
Hoe komt iemand via de landmacht in de bibliotheekwereld? Op het oog een verrassend traject, maar als John van Haaften vertelt hoe hij bij Theek 5 belandde, lijkt het bijna voorbestemd.

Gemeenteraadsverkiezingen

Bibliotheken en gemeenten: ze kunnen niet zonder elkaar. Rondom de gemeenteraadsverkiezingen staat die band extra op scherp. Hoe bereiden lokale bibliotheken zich voor op deze verkiezingen?

Bijzondere bibliotheken
De Penitentiaire Inrichting Veenhuizen heeft een eigen bibliotheek. Bibliothecaris Harma Stalman vertelt hoe het is om daar te werken.

Bibliotheken werken aan democratie
In dit artikel schrijft Ton van Vlimmeren hoe duurzame ontwikkelingsdoelen belangrijk zijn om tot een inclusieve democratische samenleving te komen en wat bibliotheken daarbij kunnen doen.

Biebactiviteit
De voorbereidingen startten al veel eerder, maar in de laatste maand van 2021 ging het pas goed van start bij Bibliotheek West-Achterhoek: The Masked Reader.

Gratis bibliotheeklidmaatschappen
Voor mensen vanaf 18 jaar die een minimuminkomen hebben, kan een lidmaatschap een flinke kostenpost zijn. Wat doen bibliotheken voor mensen met een kleine portemonnee?

Online programmeren tijdens en na corona
In welke mate schakelden bibliotheken over naar digitaal aanbod? En in hoeverre zet die digitale stap zich voort in de toekomst?

De vernieuwde ‘Rotterdamse’ strategie
Een nieuwe organisatiestructuur met multidisciplinaire teams helpt Bibliotheek Rotterdam om ‘elkaar terug te vinden’, zodat de Rotterdammer zich nog beter geholpen weet.

Een kijkje bij onze oosterburen
Wie mocht denken dat Duitse bibliotheken conservatieve boekentempels zijn, zou eens een bezoek moeten brengen aan Paderborn.

Topstukken uit de KB
Prentenboeken met voelbare illustraties en teksten ‘ondertiteld’ in braille? Onlangs heeft de KB alle ontbrekende titels van Stichting PrentenboekenPlus aangekocht.

Werken in een Amerikaanse plattelandsbibliotheek (deel III)

Marjolein Lolkema werkte jarenlang in dorpsbibliotheken in Nederland. 4,5 jaar geleden emigreerde ze naar de VS. Inmiddels werkt ze in een kleine dorpsbibliotheek in de staat Idaho.

Management
Sam Hermans, sinds enkele maanden directeur van de Bibliotheek Den Haag, heeft aandacht voor de lerende mens en organisatie.