Bibliotheken laten burgers kennismaken met impact van AI

Van 15 september tot en met 31 oktober vindt in Stadkamer Centrum in Zwolle de AI-Parade plaats, de aftrap van een reizende manifestatie die burgers laat kennismaken met en het gesprek laat voeren over de inzet van AI en de impact ervan op de samenleving.

‘Artificial intelligence: bij dat woord denken we vaak aan robots, futuristische toekomstscenario’s en veel ingewikkelde technologie, maar wist je dat AI helemaal niet zo futuristisch is? Het zit namelijk allang in ons dagelijks leven verweven. Velen van ons maken er bijna elke dag gebruik van, vaak zonder erbij stil te staan’, zo introduceert Stadkamer het onderwerp van de AI-Parade. Tijdens de manifestatie zijn er verschillende activiteiten voor jong en oud in Stadkamer Centrum, bijvoorbeeld een lezing over ‘Menselijk blijven in het tijdperk van digitalisering’, de Schrijfkamer met ‘Schep jouw eigen wereld met AI’, en workshops over deepfakes, het maken van je eigen smartlap met AI, en omgaan met AR en VR. Verder zijn er de installatie ‘Alledaagse Intelligentie’, waar bezoekers wordt geleerd hoe AI nu al wordt ingezet en hoe wellicht in de toekomst, en de interactieve expositie ‘What the Future Wants’ die het geheime leven ‘achter jouw scherm’ blootlegt.

Tien maanden lang reist de AI-Parade langs achttien bibliotheken in Nederland. De manifestatie start in Overijssel met de bibliotheken in Deventer, Zwolle, Hengelo en Enschede. De AI-Parade is een initiatief van de werkgroep Cultuur en Media en de bouwsteen Mensgerichte AI van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) met als belangrijke partner de KB.