Blog: Waarom vertelde Eus niets over Wereldboekendag?

Özcan Akyol en Kitty Herweijer (Foto: Manon van der Zwaal / NTR)

Tekst: Els Rademaker-Vos, gepensioneerd (leidinggevend) bibliothecaris bij de Overijsselse Bibliotheek Dienst en tot 2006 consulent voortgezet onderwijs. Vanaf 2017 geeft zij colleges over nepnieuws voor de BMO. Columnisten / bloggers schrijven op persoonlijke titel en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de redactie.

Wereldboekendag (23 april) bestaat al sinds 1995 en is in het leven geroepen door de UNESCO (de organisatie van de Verenigde Naties voor onderwijs, wetenschap en cultuur) met als doel het boek te promoten. 23 april is bewust gekozen omdat dit een symbolische datum in de wereldliteratuur is. Op dezelfde dag, 23 april 1616 overleden Cervantes, William Shakespeare en Inca Garcilaso De La Vega. Daarnaast is 23 april ook de geboorte of overlijdensdatum van andere prominente auteurs zoals; Maurice Druon, K.Laxness, Vladimir Nabokov, Josep Pla en Manuel Meíja Vallejo.

Helaas heb ik in Nederland weinig tot niets gehoord over Wereldboekendag. Zelfs de boekenkaterns in de zaterdagkranten hebben er nauwelijks aandacht aan besteed. Het nieuwe boekenprogramma: Eus’ boekenclub dat notabene uitzond op 23 april besteedde er in het geheel geen aandacht aan. En dat terwijl dat programma uitzendt vanuit het Burgerweeshuis in Deventer: Deventer de boekenstad van Nederland. Ik ben trouwens heel blij met dit programma. Gelukkig is er weer een boekenprogramma op televisie nadat Brommer op Zee moest stoppen. Eus’ boekenclub bevat interessante onderdelen zoals een politicus die vertelt over een boek dat voor hem of haar belangrijk is. Verder komen er onbekende schrijvers aan bod, dichters en nieuwe romans die besproken worden door een boekenclub waar BN’ers lid van zijn, en natuurlijk is er een boekenverzamelaar aanwezig. Dit alles omlijst met goede muziek en een echt publiek.

Maar…, het is wel weer een elitair televisieprogramma. En dat terwijl we dagelijks horen over de leescrisis waarin we leven. We leven in een gedigitaliseerde wereld die ons doet geloven dat papieren boeken lezen achterhaald is.  Er komen leerlingen laaggeletterd van school. Om nog maar te zwijgen over docenten die zelf nooit een boek lezen.  We hebben een overheid die tijdens vorige kabinetten heeft toegestaan dat er bibliotheken werden opgeheven. We hebben een brancheorganisatie die er niet frontaal voor is gaan liggen toen de opleiding tot bibliothecaris werd opgeheven. Bij uitstek onderwerpen waar een boekenprogramma op televisie op in zou moeten spelen.  Ik zie het format al voor me:

•Een bibliothecaris vertelt enthousiast over hoe het in de bibliotheek er aan toegaat. Wat zijn de meest geleende boeken? Wat doen ze aan leesbevordering?
•We nodigen bekende Nederlanders uit die vertellen over het jeugdboek dat veel invloed op hun leven heeft gehad.

Er zijn zoveel leuke, interessante dingen te vertellen. Wat dat betreft was het interessant dat Gunay Uslu, de staatssecretaris van Cultuur en Media, de eerste politicus was die te gast was bij Eus. Zij heeft de bibliotheek weer helemaal teruggebracht op het politieke toneel. Uslu vindt dat bibliotheken onmisbaar en belangrijk zijn, en heeft daar geld voor vrijgemaakt. Hulde. En dat betekent veel werk aan de winkel na jarenlange verwaarlozing vanwege alle bezuinigingen.

Samengevat: heel fijn dat er weer een boekenprogramma op de televisie is, met verve en enthousiasme gepresenteerd door Eus. Wat mij betreft zou het nog wat ‘populairder’ mogen en wat minder ‘elitair’ om nog meer mensen enthousiast te maken over lezen. En besteedt de volgende keer eens aandacht aan Wereldboekendag!