Bibliotheken en VPRO slaan dit jaar de handen ineen voor Tegenlicht en Brommer op Zee

Wilfried de Jong en Ruth Joos, presentatoren Brommer op zee. Foto: VPRO

Tegenlicht
In het najaar van 2013 startte Pakhuis de Zwijger in samenwerking met VPRO Tegenlicht de programmareeks: Tegenlicht Meet Up. Deze avonden zijn gekoppeld aan de Tegenlicht afleveringen over trends en nieuwe ideeën binnen de wereld van politiek, wetenschap, maatschappij en economie. Er zijn sindsdien al een flink aantal (grotere) bibliotheken die Tegenlicht meet ups organiseren en daarmee invulling geven aan hun maatschappelijke debat- en ontmoetingsfunctie. Maar nog lang niet alle bibliotheken doen dit of weten wat de mogelijkheden zijn.  Juist hierom hebben VPRO en SPN (programma Persoonlijke Ontwikkeling) na twee enthousiaste gesprekken besloten de handen in elkaar te gaan slaan.

Toolkit en informatiebijeenkomsten
Zo gaan we dit jaar werken aan een landelijke toolkit en praktisch stappenplan a tot z voor bibliotheken die aan de slag willen. Ook voorzien we samen met VPRO in fysieke bijeenkomsten zoals een uitgebreide informatiebijeenkomst en een crash course ‘hoe modereer ik een VPRO meet up’? Zodat je als bibliotheekprogrammeur meteen aan de slag kunt gaan.
ZB Bibliotheek van Zeeland werkt mee vanuit hun ervaring met VPRO meet ups, Klokhuis meet ups en Future Stories. Tevens verkennen we de samenwerking met het programma Digitaal Burgerschap.
VPRO Tegenlicht bestaat dit jaar precies 20 jaren en ontsluit vanaf 20 februari haar gehele online Tegenlicht archief: ook dit biedt weer extra kansen voor bibliotheken die met meet ups willen werken.

Brommer op zee
Brommer op zee is hét boekenprogramma van de VPRO waarin Ruth Joos en Wilfried de Jong wekelijks schrijvers en dichters over hun werk interviewen. Naast de uitzendingen is er een Brommer op zee app en een boekenclub. Afgelopen jaar ging er vanuit het boekenprogramma Brommer op zee een oproep uit om animo onder bibliotheken te polsen voor fysieke meet ups met boekenclubs en schrijvers. Door de overweldigende reacties zijn SPN en Brommer op zee ook daarover het gesprek aangegaan voor samenwerking. Ook hier geldt dat het VPRO format mooi samengaat met een fysieke component in de bibliotheken en waar auteurs, lezers en boekenclubs elkaar kunnen ontmoeten.

Verderop dit jaar besteden we in een artikel van Bibliotheekblad uitgebreid aandacht aan deze mooie samenwerking met VPRO.