Bookstagrammer Saraï eerste gastcollectioneur voor Bibliotheek Oss

Foto ter illustratie. Foto: Bibliotheek Oss

(Video onder bericht)

Bibliotheek Oss heeft Saraï van Well, bookstagrammer en boekblogger van Boekhopper, aangesteld als gastcollectioneur. De Osse Saraï zet als gastcollectioneur drie collecties voor jongeren neer vanaf maart tot en met mei. Irma van der Meij, bibliothecaris Bibliotheek Oss: “Door onze collectie voor jongeren uit te breiden, samen met Saraï, willen we jongeren motiveren om een bezoek te brengen aan de bibliotheek en te gaan lezen.”

Saraï is de eerste officiële gastcollectioneur van de Noord Oost Brabantse Bibliotheken. Met haar boekenblog en bookstagram Boekhopper, met meer dan 16.000 volgers, deelt de Osse al een kleine tien jaar boekrecensies, waarbij ze zich vooral richt op jongerenboeken. Speciaal voor Bibliotheek Oss gaat Saraï van maart tot en met mei drie keer een Young Adult-collectie samenstellen. Saraï: “Per maand zal de collectie bestaan uit ongeveer tien boeken, zowel nieuwe pareltjes die voor Bibliotheek Oss worden aangeschaft, als boeken uit de bestaande collectie die je echt gelezen moet hebben. Ik kijk ernaar uit om jongeren samen met de bibliotheek nog meer kennis te laten maken met de magische wereld van boeken.”

Gastcollectioneurs
Bibliotheek Oss is enthousiast over het inzetten van gastcollectioneurs om zo hun collectie nog completer te maken. Irma: “In 2023 gaan we vaker samenwerken met gastcollectioneurs die vanuit hun werk of interesse verstand hebben van een onderdeel van onze collectie. Welke boeken zijn echt niet meer actueel en welke boeken mogen bijvoorbeeld niet ontbreken? Zo ontstaat een collectie voor én door onze bezoekers.”

De collectie
De collectie van Saraï met de slogan ‘All you need is a book’, is vanaf 20 maart te vinden op de tweede verdieping (jongerenafdeling) van Bibliotheek Oss. Daarnaast is haar collectie ook online te vinden, zowel op het instagramkanaal van Boekhopper (@boekhopper) als op de website van Bibliotheek Oss. Voor meer leesinspiratie en boekentips voor jongeren, volg de bibliotheek op TikTok of Instagram: @jongerenbieb.