Bibliotheek Gelderland Zuid organiseert online leesclubs

Bibliotheek Gelderland Zuid start eind juni met vijf online leesclubs voor zowel volwassenen als kinderen en jongeren. Deelnemers krijgen een exemplaar van het gekozen boek thuisgestuurd en gaan vervolgens in gesprek met de schrijver.Bibliotheek Gelderland Zuid organiseert de vijf online leesclubs omdat leesclubs momenteel niet fysiek bij elkaar kunnen komen om hun leeservaringen te delen en hiermee een alternatief geboden kan worden. Geïnteresseerden kunnen kiezen uit twee leesclubs die zijn gericht op de jeugd, met jeugdauteurs Thijs Goverde en Tineke Honingh. Voor jongeren is er een leesclub met de jonge schrijver Rima Orie, die het zal hebben over haar boek De Zwendelprins. Volwassen lezers kunnen met Hanneke Hendrix in gesprek over haar roman Aswoensdag en met Thomas Olde Heuvelt over diens thriller Echo.

Per leesclub kunnen maximaal twintig deelnemers meedoen. Zij gaan in gesprek met de auteur onder leiding van een gespreksleider. Hiervoor wordt de online omgeving Jitsi gebruikt. Deelname is gratis en inschrijven kan tot 1 juni, zo meldt Bibliotheek Gelderland Zuid.

De bibliotheek gaat binnenkort op haar website ook handleidingen aanbieden voor wie zelf een online leesclub wil starten, onder andere met vragen die betrekking hebben op de geselecteerde boeken en voor het werken met online platforms waarmee men kan videobellen.

Het online leesclubproject is een samenwerking met Dekker van de Vegt boekverkopers, Kinderboekwinkel Nijmegen, Kidsproof en Senia. De Provincie Gelderland maakt dit project door een financiële bijdrage mede mogelijk.