Cees van Eijk nieuwe voorzitter Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB)

Cees van Eijk en Anne Rube

Op 1 juni 2023 heeft de algemene ledenvergadering van de VOB Cees van Eijk benoemd tot voorzitter. Hij neemt de voorzittershamer over van Anne Rube die vanaf december 2020 interim-voorzitter was.

Van Eijk heeft ruime ervaring in het publieke domein als voormalig wethouder in Utrecht en later Amersfoort. Daarnaast is hij actief geweest als zelfstandig adviseur, onafhankelijk voorzitter en strateeg rond thema’s als communicatie, publieke gezondheid, participatie, diversiteit, cultuur, decentralisaties en lokaal bestuur.

“Ik start in een interessante periode”, aldus de kersverse voorzitter Van Eijk. “Bibliotheken en hun maatschappelijke bijdragen zijn actueler dan ooit. Tijdens de Coronacrisis is weer duidelijk geworden hoe belangrijk bibliotheken zijn. Niet voor niets mochten zij als essentiële voorziening openblijven en werden ze goed gevonden voor ondersteuning bij het maken van een vaccinatieafspraak en downloaden van de app. Het is een prachtige branche die bijdraagt aan maatschappelijke uitdagingen rondom digitale participatie, laaggeletterdheid en je leven lang kunnen leren. Een mooie uitdaging! Ik kijk er naar uit om samen met het bestuur, de leden en de medewerkers van de VOB aan de slag te gaan.”