De Bibliotheek Utrecht en Mc Donalds werken samen aan leesbevordering

Woensdag 30 maart was het feest in McDonald’s Overvecht. Er werd voorgelezen, er was een goochelshow en kinderen kregen een gratis bibliotheekpas. Het is de start van de samenwerking van McDonald’s Utrecht en Bibliotheek Utrecht in de campagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’, om leesvaardigheid en leesplezier van Utrechtse kinderen te vergroten.

Ondernemersechtpaar Marijke en Pieter Honing van McDonald’s Utrecht staan volledig achter de doelstellingen van de campagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’: het vergroten van het leesplezier en de lees- en digitale vaardigheden van de Utrechtse jeugd. Deze middag deelden zij in de McDonald’s Overvecht samen met bibliotheekdirecteur Deirdre Carasso bibliotheekpassen, gratis tot en met 17 jaar, uit aan kinderen. Vanaf 30 maart zit in elk Happy Meal een voucher voor kinderen om gratis lid te worden (t/m 17 jaar) van de bieb. Daarnaast zet het echtpaar Honing zich ook in voor de lees- en digitale ontwikkeling van hun eigen medewerkers. ‘Onze maatschappij is voor velen zeer ingewikkeld aan het worden; als je niet leesvaardig genoeg bent, ben je vaak ook niet digitaal vaardig genoeg om mee te kunnen doen. Als je plezier in lezen hebt, gaat het leren een stuk gemakkelijker; die basis moeten we dus zo vroeg mogelijk leggen’ aldus Marijke Honing.

Een kwart van de kinderen dreigt laaggeletterd van school te komen. Van jongsaf lezen helpt dit te voorkomen. Met de campagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’ wil Bibliotheek Utrecht alle kinderen van Utrecht gratis lid maken van de bibliotheek en kinderen stimuleren meer te lezen. In deze campagne werkt Bibliotheek Utrecht samen met partners in de stad, zoals McDonald’s Utrecht. Deze gezamenlijke actie biedt Bibliotheek Utrecht de mogelijkheid om zichtbaar te zijn op een plek waar veel Utrechtse kinderen komen. Zo kan de bibliotheek we meer kinderen motiveren om meer en met meer plezier te lezen.

Deirdre Carasso, directeur-bestuurder de Bibliotheek Utrecht: ‘De eigenaren van McDonald’s Utrecht zetten zich al jaren met hart en ziel in voor de ontwikkeling van hun medewerkers en het belang van lezen. We zijn daarom blij dat we dit jaar samen proberen alle kinderen en jongeren van Utrecht lid te maken van de bibliotheek. Want lezen is je sleutel tot de wereld.’

Wie dit leest
Nederlandse kinderen krijgen meer taal op zich afgevuurd dan ooit: honderden WhatsAppberichten, de ondertiteling op Netflix of de achterkant van een pak hagelslag. Maar omdat korte berichten lezen en boeken lezen niet hetzelfde betekent voor je brein, neemt de taalvaardigheid jaarlijks toch af. Met de campagne ‘Wie dit leest, kan ook een boek lezen’ benadrukt Bibliotheek Utrecht dat als je die korte berichten kunt lezen, je ook in staat bent een boek te lezen.