De Krook lanceert lezersplatform ‘Gent Leest’

Op vrijdag 14 februari, International Book Giving Day, is met een feestelijk programma het lezersplatform ‘Gent Leest’ gelanceerd. Om de lancering te vieren werden er 200 scheurkalenders met 366 leestips verspreid in de stad, werd in De Krook een boekenruilontbijt georganiseerd en werd op het pleintje voor De Krook een ‘Gent-Leest-mensensculptuur’ gecreëerd. Gent Leest is een community van ‘stadslezers’ en leesgierigen die leeservaring, leestips en leesactiviteiten met elkaar delen op een website en via ontmoetingen en bijeenkomsten.

Op het platform Gent Leest staan boekentips, leesplekken, literaire evenementen en nieuwtjes van de stad. Sinds de oproep in september hebben 555 Gentenaars zich aangemeld als ‘stadslezer’. Honderd daarvan hebben intussen 280 leestips toegevoegd aan de website.

Nathalie De Neve van Bibliotheek De Krook zegt in Het Laatste Nieuws over Gent Leest: ‘Lezen is wel degelijk hip als we het succes van Gent Leest zien. Met het platform hopen we nog meer mensen aan het lezen te krijgen. We verwelkomen steeds nieuwe stadslezers, maar leesgierigen die gewoon inspiratie willen opdoen voor een volgend boek kunnen ook op Gent Leest terecht. (…) Gent Leest wil meer zijn dan een onlineleesplatform. Via boeken willen we contacten leggen. Het gaat om meer dan tips uitwisselen, maar ook om elkaar ontmoeten. Daarom zouden we minstens twee keer per jaar samenkomen, om een lezing bij te wonen bijvoorbeeld. Er is veel isolement in onze samenleving, wij hebben de taak om mensen samen te brengen. We merken dat in de bieb, velen komen naar hier om onder de mensen te zijn, en om iets bij te leren.’

Gent Leest is gerealiseerd als een samenwerking van Bibliotheek De Krook en Cultuurconnect binnen het project [Jouw stad] Leest. Met dit project wil Cultuurconnect ‘lezen zichtbaar, hip en trendy [maken] samen met de lokale community’. Het idee is een platform – fysiek en virtueel – te ontwikkelen voor alles wat in een stad leeft op het gebied van lezen en leesplezier. Het project wil de mensen samenbrengen die elkaar voorheen moeilijk of niet vonden, zoals het publiek van de verschillende boekhandels, leners van de bibliotheek, leden van boekenclubs, et cetera. Iedereen is welkom om actief bij te dragen: elke lezer, auteur, boekhandel, bibliotheek of uitgeverij. Een belangrijke rol is weggelegd voor lokale ambassadeurs (de zogeheten ‘stadslezers’), die aanbevelingen, leestips, leesplekken en leesactiviteiten delen. ‘Via het platform komen ook kleinschalige activiteiten en minder bekend werk op de radar. Voor alle ambassadeurs is het een kans om ook eens ándere lezers te bereiken, voor lezers is het een middel om inspiratie op te doen voor het volgende boek, een fijne leesplek, een leuk evenement,’ aldus Cutuurconnect.

In 2017 werd reeds het platform Leuven Leest gelanceerd, in het kader waarvan Bibliotheek Leuven samenwerkt met een netwerk van lokale boekhandels, bibliotheken, literaire verenigingen, boekenliefhebbers en culturele spelers. Leuven Leest functioneerde als een pilot voor het project [Jouw stad] Leest. Later dit jaar zullen waarschijnlijk ook Antwerpen en Brugge volgen met een eigen lezersplatform.