Denemarken opent Hans Christian Andersen museum

In de zomer van 2021 opent het gloednieuwe Hans Christian Andersen Huis in Odense, Denemarken haar deuren. Het ontwerp is een poëtische ode aan het leven en werk van de Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen. De Japanse toparchitect Kengo Kuma en zijn team bedachten het ontwerp voor het nieuwe museum – een elegante constructie van hout en glas die naadloos overgaat in de weelderige groene tuinen. Door de unieke combinatie van architectuur, landschaps- en tentoonstellingsontwerp biedt het museum een geheel nieuwe ervaring voor de museumbezoeker.

De wereld van Hans Christian Andersen
Generaties zijn grootgebracht met de verhalen van de Deense Hans Christian Andersen; een van de meest bekende en gerespecteerde auteurs ter wereld. Iedereen heeft wel eens gehoord van ‘de Kleine Zeemeermin’, ‘de Chinese Nachtegaal’ of ‘Duimelijntje’. Maar in het nieuwe museum draait het niet alleen over het vertellen over Andersen en zijn sprookjes, maar juist zoals Andersen. “Het artistieke universum van Hans Christian Andersen is geweldig. Zijn sprookjes pretenderen geen algemene waarheid, maar wijzen eerder richting een openheid – de eigenaardigheid en complexiteit van deze wereld”, aldus Henrik Lübker, creative director van het museum. Op deze manier probeert het nieuwe museum tegelijkertijd een voedingsbodem voor nieuwe perspectieven op onszelf, de natuur en onze samenleving te creëren.

Een artistieke ervaring
De visie van het Hans Christian Andersen Huis is dan ook om Andersens literaire universum tot leven te wekken en een complete artistieke ervaring te bieden waarin het samenspel van architectuur, geluid, licht en beeld voortdurend nieuwe ervaringen creëert. Belangrijk in het creatieproces was de betrokkenheid van kunstenaars, filmmakers, illustratoren en storytellers die Andersens sprookjes een geheel nieuwe artistieke interpretatie gaven. Daarbij was Andersens filosofie – die ten grondslag ligt aan zijn werken – een belangrijke rode draad. Er zijn diepgaande boodschappen in Andersens schrijven te vinden die het leven van de auteur weerspiegelen. Zo projecteert zijn werk de dualiteit van alles dat ons omringt; echt en denkbeeldig, natuur en door de mens gemaakt, mens en dier, licht en duisternis.

Een nieuwe manier van exposeren
Door de bezoeker met al zijn zintuigelijke waarneming onder te dompelen in Andersens sprookjeswereld wordt deze volledig tot leven gewekt. De nieuwste technologieën en designconcepten worden ingezet om alles met elkaar te verbinden, waardoor de grenzen tussen realiteit en illusie soms volledig lijken te vervagen. Door te spelen met perspectief en schaal waant de bezoeker zich ondersteboven, of juist heel klein. En door de slimme integratie van architectuur en landschapsontwerp, bevinden bezoekers zich het ene moment binnen en het andere moment weer buiten. In de magische tuinen spreken de planten je toe en adem je zelfs onder water. De tuin voelt aan als een doolhof. Omdat een groot deel van het museum zich ondergronds bevindt, dienen verzonken gaten als ‘poort’ tussen de werkelijke en de denkbeeldige wereld.

De architecten
De Japanse toparchitect Kengo Kuma en zijn team – ook wel bekend van het nieuwe olympische stadion in Tokyo – hebben zich laten inspireren door het sprookje ‘De Tondeldoos’. Hierin onthult een magische boom een ondergrondse wereld. “Het idee achter het ontwerp evenaart Andersens methode waarbij een kleine wereld zich opeens ontplooit tot een groter universum”, aldus Kuma. De totale oppervlakte van het museum en de tuin is 12.600 vierkante meter. Cirkelvormige gebouwen van glas en hout zijn aan elkaar geschakeld als een ketting en de kromgevormde groene muur bovengronds definieert zowel de tuin als de ondergrondse tentoonstellingsruimten.

Eén van de grootste culturele openingen in 2021
Met een budget van meer dan 52 miljoen euro is het nieuwe Hans Christian Andersen Huis een van Denemarkens grootste en meest ambitieuze museum projecten van de afgelopen jaren. Het project werd mogelijk gemaakt door een substantiële schenking van The A.P. Møller Foundation, alsook van Nordea-fonden, The Augustinus Foundation, Knud Højgaards Fond en de City of Odense.

Odense
Odense – de derde stad van Denemarken – is de geboorteplaats van Hans Christian Andersen en ligt op het eiland Funen. Funen is rijk aan historie, te zien aan de vele landhuizen en kastelen. Overal op het eiland vind je sporen van Andersens bestaan. Daarnaast kent het eiland vele fiets- en wandelpaden, een rijke natuur en vooral heel veel water.

Meer informatie over het Hans Christian Andersen Huis
Verwachte opening: zomer 2021