Shortlist NBD Biblion Gouden Strop 2023 bekend

Foto: Ermia Ramez / Unsplashed

Voor de tweede keer staan de maanden september en oktober voor 10 bibliotheken in heel Nederland in het teken van de Nederlandse thriller. De bibliotheken zijn dan gastheer voor de Gouden Strop Thrillertour, een initiatief van NBD Biblion en Stichting Gouden Strop om Nederlandse thrillerauteurs een groter podium te bieden. Inmiddels is de shortlist ook bekendgemaakt.

De vijf genomineerden
•Gauke Andriesse met Dodelijke gelijkenis (Volt)
“Beklemmend tijdsbeeld, ook nu nog actueel.”

•Gerrit Barendrecht met De Ripper Connectie (Luitingh-Sijthoff)
“Spannende draai aan een klassiek verhaal.”

•Mathijs Deen met De Hollander (Alfabet Uitgevers)
“Unieke locatie, stilistisch sterk”

•John Kuipers met Musserts schaduw (Cargo)
“Fascinerende blik op Den Haag in juli 1940.”

•Charles den Tex met De Repair Club (Harper Collins)
“Snel gesneden, met vaart verteld.”

Jury
    De jury bestaat naast voorzitter Pauline Slot (schrijfdocent en auteur, onder meer van Dood van een thrillerschrijfster) uit Anne Versloot (freelance recensent VN Detective & Thrillergids), Ellis Gielen (Stoerste thrillerverkoopster van Nederland 2022), Gijs Korevaar (freelance thrillerrecensent en interviewer) en Krijna Kuijt (marketeer NBD Biblion).

Data en bibliotheken Thrillertour
    De Gouden Strop Thrillertour maakt deel uit van NBD Biblion Gouden Strop. De winnaar van deze vakprijs voor het beste spannende boek van het jaar wordt donderdag 25 mei 2023 bekend gemaakt tijdens de Avond van het Spannende Boek in Bibliotheek Neude in Utrecht. Na meer dan 50 aanmeldingen van bibliotheken uit heel Nederland bleven er tien bibliotheken over. Bij de keuze werd niet alleen gelet op motivatie en locatiemogelijkheden, maar ook op regionale spreiding.

20 september: Bibliotheek IJmuiden (Noord-Holland)
    21 september: Flevomeer Bibliotheek (Noordoostpolder)
    22 september: Bibliotheek Maastricht (Limburg)
    24 september: Bibliotheek Veldhoven (Noord-Branbant)
    27 september: Bibliotheek Surhuisterveen (Friesland)
    28 september: Bibliotheek Berkel&IJssel Zutphen (Gelderland)
    1 oktober: Bibliotheek Enschede (Overijssel)
    3 oktober: Bibliotheek Nijkerk (Gelderland)
    4 oktober: Bibliotheek Westland, Wateringen (Zuid-Holland)
    5 oktober: Bibliotheek Soest (Utrecht)

Uitreiking
    De uitreiking van de NBD Biblion Gouden Strop vindt plaats op 25 mei, van 16.00 tot 17.00 uur in Bibliotheek Neude te Utrecht. Die middag worden ook de NBD Biblion Schaduwprijs (prijs voor het beste debuut) en de Hebban Thrillerpijs uitgereikt. De winnaar van de NBD Biblion Gouden Strop ontvangt een cheque ter waarde van € 10.000 en een beeld van kunstenaar Marianne van den Heuvel. Tevens zal de winnaar in het najaar van 2023 met andere thrillerauteurs tijdens de Gouden Strop Thrillertour een bezoek brengen aan tien bibliotheken in Nederland. De genomineerden op de shortlist die buiten de prijs vallen ontvangen een cheque ter waarde van € 500,-. De winnaar van de NBD Biblion Schaduwprijs ontvangt een cheque van € 1.000 en een litho van ‘de Schaduw’ van Daan Jippes.

Avond van het Spannende Boek
    Aansluitend aan de uitreiking van de thrillerprijzen vindt van 19.00 tot 23.00 uur in Bibliotheek Neude de Avond van het Spannende Boek plaats. Behalve de winnaars van de thrillerprijzen zijn er optredens van o.a. Marion Pauw, Jeroen Windmeijer en nog veel meer Nederlandse thrillerauteurs. Die avond vindt ook de uitreiking plaats van de Goeken Prijs, de prijs voor het beste korte spannende verhaal. Eregast is de Zweedse auteur Karin Smirnoff die het zevende deel in de Millennium-reeks heeft geschreven. De Avond van het Spannende Boek vormt de aftrap van de Thriller Weken, die duren van 26 mei t/m 18 juni.