Demissionair staatssecretaris Van Huffelen bezoekt IDO in Bibliotheek Rotterdam

Demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen bracht op 10 juli een bezoek aan het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de Bibliotheek Rotterdam. Hier werd stil gestaan bij de 100.000 vraag aan het IDO.

Demissionair staatssecretaris Van Huffelen: “Het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek is een waardevolle plek waar mensen terecht kunnen met vragen over bijvoorbeeld over het aanmaken van een DigiD, het aanvragen van toeslagen of het doen van belastingaangifte. Voor veel mensen blijft het lastig om online zaken te regelen. De noodzaak voor ondersteuning is en blijft hoog. En de grote hoeveelheid vragen laat zien dat het IDO aan de behoefte voldoet.”

Het ministerie van BZK, VNG, het Netwerk Publieke Dienstverleners, de KB en VOB werken samen aan het versterken en het doorontwikkelen van de IDO’s. De eerste vijftien IDO’s startten in juli 2019. Nog maar kort na de start belemmerde corona de inrichting van deze fysieke Informatiepunten. Toch werd in juni 2021 al het 200e IDO geopend en volgde in september 2022 de 50.000e vraag. Per 1 januari 2023 is de lokale regie van de IDO’s overgegaan naar de gemeenten. Zij werken hierin samen met bibliotheken en lokale partners in het sociaal domein. Inmiddels hebben 682 bibliotheekvestigingen een IDO en het aantal vragen per maand groeit steeds sneller.

De meeste vragen gaan over DigiD aanvragen en activeren en de DigiD-app installeren. Vragen over het gebruik van computers, tablets en smartphones staan op de tweede plaats. Hulp bij het aanvragen van gemeentelijke voorzieningen scoort ook hoog.