Digitale presentatie Nederlandse bibliotheken in Airport Library

Internationale transferreizigers op Schiphol kunnen nu kennismaken met het Nederlandse bibliotheekwerk. In Airport Library worden sinds 6 december 18 aansprekende bibliotheekvestigingen uitgelicht op één van de digitale schermen.

Vanuit het idee dat Airport Library niet alleen fungeert als de etalage van de Nederlandse cultuur op Schiphol, maar ook als vestiging (en visitekaartje) van de gezamenlijke Nederlandse bibliotheken, is een bijzondere digitale presentatie gemaakt. In deze presentatie is aandacht voor het verleden en heden van de Nederlandse bibliotheken en specifiek voor 18 aansprekende vestigingen. De bezoeker van de bibliotheek in het transfergedeelte van Schiphol, volgt de verhalen via korte teksten, maar vooral via veel fraaie foto’s.

De presentatie, die permanent getoond zal worden, is samengesteld door voormalig hoofdredacteur van Bibliotheekblad Eimer Wieldraaijer. Het is met name door de foto’s een zeer aantrekkelijk ogende presentatie geworden die laat zien hoe Nederlandse bibliotheken op eigentijdse, kleurrijke en vaak originele wijze ontplooiing en ontmoeting mogelijk maken. De presentatie is interactief: bezoekers bepalen zelf op welke manier ze haar op het multitouchscherm doorlopen.

De 18 bibliotheken die specifiek onder de aandacht gebracht worden – en bovendien hun welwillende medewerking hebben verleend – zijn De Nieuwe Bibliotheek Almere, Eemhuis Amersfoort, OBA Oosterdok Amsterdam, Rozet Arnhem, School 7 Den Helder, Huis van Eemnes, Bibliotheek Goes, Chocoladefabriek Gouda, Forum Groningen, HuB Kerkrade, Blokhuispoort Leeuwarden, De Bibliotheek op het station Rotterdam, Korenbeurs Schiedam, De Boekenberg Spijkenisse, LocHal Tilburg, Neude Utrecht, Petruskerk Vught en Airport Library zelf.

Airport Library biedt, naast grotendeels wisselende fysieke en digitale themapresentaties, een collectie van in meer dan 40 talen vertaalde Nederlandse fictie en (foto)boeken over Nederlandse cultuur, muziek van Nederlandse musici en een groot scherm waarop Nederlandse kunst in het buitenland getoond wordt. Probiblio zorgt voor de exploitatie van Airport Library, het Nederlands Letterenfonds is formeel verantwoordelijk. Het Ministerie van OCW en Schiphol zijn de financiers; een aantal vaste partners draagt kosteloos bij. Een groot deel van het meubilair van de bibliotheek is gebouwd van 5500 afgeschreven boeken van bibliotheken uit het hele land.