Doe mee & win prentenleesboeken voor nieuwkomers in jouw bibliotheek

Gesponsorde bijdrageDeze valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

(Video onder bericht)

Lukt het jouw bibliotheek om jonge nieuwkomers binnen te krijgen? Verlaag de drempel met deze actie en grijp de Nationale Voorleesdagen 2024 aan. Lees hun voor uit een specifiek voor hen ontwikkeld prentenleesboek gemaakt door de non profit instelling Stichting De Jonge Nieuwkomers. (De stichting werft donaties om prentenleesboeken aan schoolbibliotheken te kunnen schenken.)

Stel je eens voor dat je nog maar net wat woorden in een nieuwe taal spreekt en aan de onbekende klanken probeert te wennen, dat je bijna tegelijk al moet leren lezen. Loop je – als kind – dan ergens binnen waar kasten vol met al dat onbekende staan? Maar taal vormt wel de sleutel om een plek te vinden op school en daarbuiten.

Waaraan hebben jonge nieuwkomers iets op boekengebied en hoe lok je hen de bieb in?
Grofweg helpen aansprekende platen met tekst die snel te lezen is, met de eigen taal als steun, kinderen en ouders vooruit met (voor)lezen.  Als je iets spelenderwijs leert, steek je daar meestal veel van op; het blijft sneller hangen en het smaakt naar meer. Zo is de opzet van een prentenleesboek dat ook als prentenpraatboek bedoeld is. Met de losse woorden kan je gesprekjes uitlokken.  Op school moeten nieuwkomers van 6+ zo snel mogelijk Nederlands leren praten en alles wat verder nodig is om te kunnen doorstromen naar een gewone klas. Wie nog niet kan lezen, moet in die nieuwe wereld waanzinnig veel tegelijk. Door de grote behoefte daaraan ontwikkelen veel nieuwkomersleerkrachten zelf materiaal dat daarop aansluit.
In het boek staat uitvoerig hoe het meeste uit dit type boek te halen is, met dat concept werkten twintig nieuwkomersleerkrachten in een Pilot Project Prentenleesboeken.

Recensie NBD Biblion
NBD Biblion schrijft over onze boeken:
‘Prachtige afbeeldingen in warme kleuren, waarin woorden voor moeilijke begrippen gedrukt staan, ondersteunen het verhaal op heel aantrekkelijke wijze. Voorin staat voor leerkrachten, klassenassistenten en andere begeleiders uitgebreide informatie (9 pagina’s) over op welke manier het boek optimaal ingezet kan worden: o.a. door samen te lezen, te praten over wat in het boek gezien wordt, wat erbij gedacht wordt, en wat ervaren is in Nederland of in het land van herkomst. Met verwijzing naar andere bruikbare prentenboeken, vakliteratuur, websites enz. Een bijzonder waardevolle uitgave voor nieuwkomers, maar ook voor degenen die hen begeleiden.’

Meer recensies
LOWAN (Ondersteuning Onderwijs Nieuwkomers): ‘Wij vinden het een prachtig boek. Veel ondersteuning voor de leerkracht en tips! Echt geweldig. We hebben het boek al op een aantal scholen laten zien.’

Leesadvies: ‘Wat een goed initiatief! De boeken zijn ook geschikt voor volwassenen die het Nederlands nog niet voldoende beheersen en wel graag voorlezen. En ze zijn geschikt voor beginnende lezers die steun hebben aan de afbeeldingen. Kortom, deze boeken zijn zo breed in te zetten. Dit komt ook door de vele extra informatie en downloads.’

Doe mee & win
Indien jouw bibliotheek kans wilt maken op een gratis exemplaar van het prentenleesboek Kat Kaat is weg of Klaas konijn is weg, mail dan voor 2 januari 2024 naar info@stichtingdejongenieuwkomers.nl onder vermelding van: je naam, mailadres en je bibliotheek, inclusief postadres.

Meer informatie
Stichting de Jonge Nieuwkomers roept op om de Nationale Voorleesdagen van 2024 ook aan deze kinderen voor te lezen, uit prentenleesboek Kat Kaat is weg. Meer weten?

Bezoek onze website.
•Luister naar de Taalstaat (2023). De aflevering vind je HIER.
Dieuwertje Blok leest voor…
•(Voor)lezende ouders krijgen een steun in de rug met digitale vertalingen in onze materialenbank. Voor 24 januari 2024 zijn er meer talen te vinden: Tigrinya, Ivriet, Pools en Hongaars.) In de materialenbank is ook knutselmateriaal te downloaden, een combinatie daarmee werkt voor deze groep kinderen stimulerend.