EveryLibrary doet oproep om petitie te tekenen tegen ontslag bibliotheekdirecteur

De Amerikaanse organisatie EveryLibrary die strijdt tegen censuur binnen bibliotheken, heeft een petitie online gezet om te strijden tegen het ontslag van Andrew Foster, de directeur van de Autauga-Prattville Alabama Library.

Op 14 maart 2024 ontsloeg het bestuur van de Autauga-Prattville Alabama Library de bibliotheekdirecteur omdat hij weigerde het publiek de toegang tot 113 boeken te ontzeggen. Deze beslissing werd genomen naar aanleiding van zijn bezwaren tegen een nieuw bestuursbeleid dat de aankoop van boeken voor kinderen onder de 17 jaar verbood met thema’s die verband hielden met seksuele geaardheid, genderidentiteit of genderdiscordantie. Dat beleid is een directe aanval op de rechten van LGBTQ+-personen en hun families om gebruik van de diensten van deze bibliotheek te gebruiken.

Uit protest tegen dat onethische ontslag liepen medewerkers naar buiten en sloten de bibliotheek af. Helaas heeft het bestuur onmiddellijk vier extra personeelsleden ontslagen, wat aanleiding gaf tot ernstige bezorgdheid over de ethiek, het gezag en de richting van het bestuur.

EveryLibrary, samen met Read Freely Alabama en de Prattville First Amendment Defense Group, doen een dringend beroep op de gemeenteraad van Prattville, de burgemeester en de Autauga County Commission om:

•Herroep onmiddellijk het ontslag van bibliotheekdirecteur Andrew Foster en de vier personeelsleden.
•Maak een einde aan het discriminerende beleid tegen LGBTQ+-burgers en zorg ervoor dat de bibliotheek voor iedereen toegankelijk blijft.
•Houd u aan het Eerste Amendement en de antidiscriminatiewetten, zodat de bibliotheek kan blijven dienen als een echte gemeenschapsinstelling.

De petitie is HIER te ondertekenen. En op deze pagina is het mogelijk om een donatie te doen.

Bibliotheekbladredacteur Marjolein Lolkema schreef eerder over de steeds verdergaande censuur van bibliotheken in de Verenigde Staten. Al haar artikelen vindt u HIER.