Gigantische biebboekenmuur kunstwerk van en voor Lichtenvoorde

Naast de Bibliotheek Lichtenvoorde is sinds enkele weken een enorme muurschildering met bibliotheekboeken verschenen. Kunstenaar JanIsDeMan uit Utrecht is de geestelijk vader van dit kunstwerk. De muurschildering is gerealiseerd dankzij een samenwerking van de Bibliotheek Oost-Achterhoek met de gemeente Oost Gelre.

Kunstwerk van en voor Lichtenvoordenaren
Drie jaar geleden kregen de plannen voor de nieuwe bibliotheek in het centrum van Lichtenvoorde definitieve vormen. Om ook buiten de bibliotheek een blikvanger te realiseren zocht de Bibliotheek Oost-Achterhoek contact met Natasja Scharenborg van ‘Streetart Oost Gelre’. “Met onder mijn arm afbeeldingen van een fantastische muur, die in dat voorjaar in Utrecht was verschenen, meldden we ons bij Natasja Scharenborg, die als projectleider verbonden is aan het programma ‘Geef Lichtenvoorde Kleur’. Lichtenvoorde staat bekend om kleurrijke evenementen als de Zwarte Cross en het bloemencorso. De gemeente wil dat ook tot uiting laten komen in het straatbeeld van het Achterhoekse dorp. Dat gebeurt in de vorm van streetartkunstwerken. Utrechtenaar JanIsDeMan had net zijn eerste gigantische boekenkast gerealiseerd, waar lovend over gesproken werd en wordt”, aldus Resy Oonk, PR/Communicatiemedewerker van de Bibliotheek Oost-Achterhoek. “Natasja was direct enthousiast en ging aan de slag met het leggen van de nodige contacten. Ook de gemeente Oost Gelre was direct enthousiast over de plannen en zorgde voor de financiering. Daarna volgden gesprekken met pandeigenaren. Ondertussen werd de nieuwe bieb gebouwd. De toen volgende coronaperiode zorgde voor vertraging, maar in het begin van 2022 werd duidelijk dat het muurproject gerealiseerd kon worden”, aldus Resy.

Bevolking mocht boeken nomineren
Natuurlijk moest de gigantische biebboekenkast gevuld worden met aansprekende boeken. “Daarvoor hebben we de hulp van de bevolking van Lichtenvoorde en omliggende dorpen ingeroepen”, vervolgt Resy. “Door middel van een oproep in de plaatselijke kranten en op de social media werd iedereen opgeroepen om favoriete boektitels te nomineren. Zowel voor de categorie ‘favoriete boeken algemeen’, als in de categorie ‘boektitels die te maken hebben met Lichtenvoorde’ werden vele honderden suggesties ingeleverd. De boekenkast is dan ook een mix geworden van bekende titels als ‘De zeven zussen’, ‘In de ban van de ring’, ‘Pluk van de Petteflet’ en ‘Lampje’, met allerlei uitgaven over Lichtenvoorde en omgeving. Zo vind je natuurlijk boeken van de Lichtenvoordse thrillerschrijfster Corine Hartman in de kast. We hebben gekozen voor de twee titels van haar die ook over Lichtenvoorde gaan. Maar ook ‘Tante Rikie’s onmundig mooie verhalenboek’, het voorleesboek in het Achterhoeks dialect van festivaldirectrice én boegbeeld Tante Rikie van de Zwarte Cross, heeft een ereplekje gekregen. En ook de biografie over Jelle van Gorkom, de Lichtenvoordse mountainbiker die Olympisch zilver won, is te zien op de muur”.
De muur zal op 6 november, onder het oog van vele schrijvers en organisaties die met de afgebeelde boeken te maken hebben, officieel geopend worden. “Nu al is de muur aan De Leest een plek waar mensen elkaar ontmoeten en met elkaar praten over boeken, lezen en Lichtenvoorde. Het is een plek van en voor Lichtenvoorde, een plek die verbindt. En natuurlijk een prachtige wegwijzer naar onze Lichtenvoordse bibliotheekvestiging aan De Leest”, besluit Oonk trots.