Gouden (kook)boeken voor Ilja Leonard Pfeijffer en Yvette Van Boven

Niet één, maar twee gouden (kook)boeken werden uitgereikt aan auteurs Ilja Leonard Pfeijffer en Yvette Van Boven. Pfeijffer werd bij radio 1 verrast met een Gouden Boek. Van zijn roman Grand Hotel Europa zijn namelijk meer dan 200.000 exemplaren verkocht. Kookboekenauteur Yvette van Boven mocht Het Gouden Kookboek 2020 in ontvangst nemen. Haar boek Home Made Basics is volgens de jury ‘een XL-comfortfood boek waar je niet op uitgekeken zult zijn.’

Beide auteurs zijn blij verrast met het eervolle nieuws. “Het is de prijs van de meest deskundige jury die er is, namelijk de lezer. Dus ik ben er heel blij mee,” vertelt Pfeijffer aan radiopresentator Jurgen van den Berg als hij met het nieuws wordt overvallen op het NOS Radio 1 journaal. Wouter van der Goes verraste van Boven in zijn uitzending op radio 2. De kok is ontzettend blij met deze winst: ‘Deze prijs raakt me echt. Ik heb er zo hard aan gewerkt en er worden zo veel fantastische kookboeken gemaakt. Het is daarom een enorme eer om deze prijs te winnen!

Van Boven mocht voor haar kookboek Home Made Basics Het Gouden Kookboek 2020 ontvangen. Het Gouden Kookboek is de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige kookboek dat in het afgelopen jaar is uitgebracht. De vakjury heeft verschillende recepten uit alle genomineerde kookboeken op de shortlist bereid en aan de hand van hun bevindingen een winnaar gekozen. “Dit kookboek is compleet, met echt heerlijke, frisse, verrassende en maakbare recepten. Home Made Basics is een kookboek dat van zelf koken een feestje maakt. Het is liefde voor lekker en goed eten. Dit is het kookboek dat je ook aan je kinderen wilt geven als ze het huis uitgaan. Hier wil je de dag, de maand, het hele jaar mee door,’ aldus de enthousiaste vakjury.

Grand Hotel Europa
Grand Hotel Europa is de grote roman van Ilja Leonard Pfeijffer over het oude continent, waar zoveel verleden is dat er voor toekomst geen plek meer is en waar het meest reële toekomstperspectief geboden wordt door de exploitatie van dat verleden in de vorm van toerisme. Het is een theatraal en lyrisch boek over de Europese identiteit, nostalgie en het einde van een tijdperk.

Ilja Leonard Pfeijffer
Ilja Leonard Pfeijffer (1968) is een van de eigenzinnigste grootmeesters van de hedendaagse literatuur. Hij heeft internationaal naam gemaakt met een veertigtal boeken waaronder Grand Hotel Europa, de roman die al bijna twee jaar de bestsellerlijsten dicteert. Dit jaar schreef de auteur dagelijks columns voor het NRC Handelsblad en De Standaard waarin hij verslag deed van de ontwikkeling van de COVID-19 pandemie in zijn woonplaats Genua. Op 3 november verschijnt de bundeling van deze stukken onder de naam Quarantaine.

Gouden Boek
Sinds 2012 worden, analoog aan het gebruik in de platenindustrie, Gouden, Platina en Diamanten Boeken uitgereikt. Oorkondes worden uitgereikt aan boeken waarvan meer dan respectievelijk 200.000, 350.000 en 500.000 exemplaren zijn verkocht.

Home Made Basics
Met Home Made Basics heeft Yvette van Boven een boek gemaakt voor iedereen die graag de basis van het koken wil leren en alles zelf wil kunnen maken. Met Yvettes kenmerkende geïllustreerde stap-voor-stapuitleg van de gerechten en sluitende receptuur gaat dit zeker lukken: van een simpele dressing tot huisgemaakte, dampend verse tortilla’s, van zelfgemaakte gnocchi van elk soort groente tot fluks ingelegde radijsjes.

Yvette van Boven
Yvette van Boven (1968) schreef talloze, succesvolle kookboeken zoals Home Made, Home Sweet Home en Uit de oven van Van Boven. Naast haar boeken is Yvette bekend van het tv-programma Koken met Van Boven, haar wekelijkse rubriek in Libelle en Volkskrant Magazine en haar smakelijke bijdrage aan foodmagazine Delicious. Van Boven mocht ook in 2010 Het Gouden Kookboek in ontvangst nemen, voor haar boek Home Made.

Kookboekenweek
Tijdens de Kookboekenweek vieren de boekhandel en bibliotheek het kookboek en de liefde voor lekker eten. Ze stallen de mooiste, beste, informatiefste en meest verrassende kookboeken uit en organiseren workshops, proeverijen en lezingen (onder voorbehoud in verband met corona). De Kookboekenweek duurt van 6 tot en met 15 november.