Haagse wijk Bouwlust krijgt begin volgend jaar weer een bibliotheek

Op maandag 31 augustus is door verantwoordelijk wethouder Robert van Asten het startsein gegeven voor de realisering van de nieuwe bibliotheek in de Haagse wijk Bouwlust. De wijk krijgt daarmee weer een bibliotheekvestiging, nadat de vorige in 2012 vanwege bezuinigingen werd gesloten. De nieuwe bibliotheekvestiging, die wordt ondergebracht in wijkcentrum Bouwlust, is er mede gekomen dankzij acties van bewoners en organisaties in de wijk. Onder leiding van Kristin de Winter werden er bijna 3000 handtekeningen opgehaald als steun voor een petitie voor de terugkeer van de wegbezuinigde bibliotheek en samen met scholen en ouders werd er flink gelobbyd bij de politiek. In 2018 sloten het Haagse college en de Haagse raad zich aan bij de wens in Bouwlust weer een bibliotheek te realiseren.

Wethouder Robert van Asten gaf het startsein voor de verbouwing van de nieuwe bibliotheek door (vanwege corona in een klein gezelschap) met een voorhamer een stuk uit een muur te slaan. Van Asten prees bij die gelegenheid het bewonersinitiatief: ‘Mooi om te zien hoe bewoners zelf hebben laten zien hoe belangrijk de bibliotheek is als spil van hun wijk. Complimenten voor hun inzet en vasthoudendheid.’

In de bibliotheek worden niet alleen boeken uitgeleend, maar het moet echt een plek van de wijk worden, samen met de wijkbewoners. ’Jong en oud kunnen er na de opening terecht, zowel voor het lenen van boeken, als om elkaar te ontmoeten en voor persoonlijke ontwikkeling. Iedereen is welkom om in de collectie te duiken, op de computer te werken of een activiteit bij te wonen en cursussen te volgen. De centrale ontmoetingsruimte van het gebouw nodigt bezoekers uit om gezellig met elkaar in gesprek te gaan en een krantje of tijdschrift te lezen met een kop koffie of thee. De bibliotheek en Stichting Mooi Welzijn bundelen hun krachten in een nauwe samenwerking, om zo een dienstverlening te bieden die helemaal aansluit bij wat er in de wijk leeft en waar behoefte aan is,’ aldus Bibliotheek Den Haag in een persbericht.

Bibliotheek Den Haag hoopt begin volgend jaar de opening van de nieuwe bibliotheek met meer aanwezigen te vieren, als de situatie rond het coronavirus het op dat moment toelaat.

De bibliotheekvestiging in Bouwlust werd in 2013 gesloten in het kader van een bezuinigingsoperatie waarbij zes van de achttien wijkfilialen moesten sluiten. Een van de andere vestigingen die ook haar deuren moest sluiten, die in de Schilderswijk, werd in 2015 weer heropend en mag zich sindsdien verheugen in goede bezoekcijfers